5 הפודקאסטים המובילים בישראל

בלי צורך בתחנות רדיו, בלי תלות במימד הזמן: קבלו את התוכניות האינטרנטיות שכובשות את הארץ, ונוצרו על ידי אנשים ששמחים לחלוק את הידע שלהם עם אחרים.

הכנת פודקאסט. כל אחד יכול צילום: פיקסביי

דמיינו לכם את התרחיש הבא: אתם מתחילים להריץ תוכנית רדיו או טלוויזיה, דרך האינטרנט. אתם מצליחים לצבור תאוצה – ורבים צופים בכם. לפעמים הם ממתינים בקוצר רוח שהתוכנית הבאה תעלה.

עכשיו תפסיקו לדמיין. ברוכים הבאים לעולם הפודקאסטים.

אז מה זה בעצם פודקאסט (Podcast)? מדובר בתוכנית רדיו או טלוויזיה, שברוב המקרים אינם משודרים בשום מקום בשידור חי, אלא מופצים באמצעות רשת האינטרנט במגוון צורות – אם באמצעות מנוי ואם באופן חינמי לחלוטין.

באמצעות טכנולוגיות ה-RSS, תהליך פרסום הפודקאסט הוא אוטומטי לגמרי – זאת למרות כמובן שיש אתרים יעודיים לתוכניות מסוג זה.

פודקאסט יכול להיות תוכניות בהמשכים או תוכנית שאין קשר בין פרקיה. הרעיון הוא שתוכלו להאזין או לצפות בתוכניות הללו, ללא קשר לערוץ מסוים, לזמן מסוים או להתחייבות מסויימת.

כאן כל אחד יכול להשמיע את דעתו ולומר את דברו, כשהוא חף מכל המגבלות הרגולטוריות הקיימות. בשל כך, אולי, מדובר בתופעה נפוצה מאוד – עד כדי כך שעשרות אלפים ואולי יותר של תוכניות כאלה מסתובבים ברחבי הרשת.

כיצד עושים פודקאסט?

לשם הכנת תוכנית פשוטה תהיו זקוקים בעיקר למקרופון ותוכנה לעריכת קול. אתם יוצרים תוכנית משלכם – עורכים אותה ושומרים אותה בפורמט 3MP.

את התוכנית מעלים לשרתים, בדרך כלל כאלו המתמחים בנושא. בישראל יש מספר שירותים כאלה, כש-ICAST נחשב למוביל מביניהם.

אחר כך, מעדכנים את ערוץ ה-RSS של התוכנית – וכך יודעים גולשים שעוקבים אחריכם שהעליתם פרק חדש.

המאזינים, בדרך כלל משתמשים בתוכנות ייעודיות שמספרות להם שפרק חדש של התוכנית שלך עלה לאויר. הם יכולים להאזין לו דרך אותו שרת ב-LIVE או להוריד אותו בכל מן שירצו וגם לחזור לפרקים קודמים שהקלטתם.

באותה שיטה ניתן להכין גם תוכנית וידאו – שעריכתה, מן הסתם, קצת יותר מסובכת, ונקראת בדרך כלל וידאוקאסט. אלה נדירים הרבה יותר מהתוכניות הרדיופוניות.

חשוב שתזכרו עניין משמעותי מאוד: השמעת שירים עלולה להוות בעיה. סוגיית זכויות היוצרים בשירים המושמעים בפודקאסט היא סבוכה ויש עימה בעיות, אבל לכל בעיה כזו יש פתרונות. שאלו בפורומים המתמתחים בתחום ותקבלו בדרך כלל תשובות ברורות וחדות, שלא מותירות מקום לספק.

כמובן שאם אתם רוצים להצליח יש דרכים שונות ורבות לפרסם את הפודקאסט שלכם, בין אם דרך הרשת החברתית ובין אם באמצעים אחרים.

הנה רשימת הפודקאסטים המובילים בישראל:

  • מאורת הנחשים – מיועד לכל מי שמגדיר את עצמו ייזם, בעל עסק קטן או גדול ואפילו סטארטפיסטים שמעוניינים לקבל זריקת ארס לעסק להם. כאן תגלו אסטרטגיות , רעיונות וכלים פורצי דרך בתחום השיווק והייזמות באינטרנט. אדם טל ועידן וולר משוחחים על יזמות והלייף סטייל של משווקי האינטרנט המובילים בישראל. לא בזמן קבוע , אבל תמיד על וויסקי. אז מהי מאורת הנחשים ומיהם הנחשים ששוכנים בתוכה? כאן תמצאו את כל התשובות.
  • עושים היסטוריה – רן לוי יצר כבר מעל ל-150 תוכניות מאז שנת 2007 בשלל נושאים טריוויאליים ומוזרים כאחד. מפיסיקה וכימיה, עבור בכלכלה, מוזיקה, אומנות, קולינריה ואפילו ביגוד. מה שהחל כפודקאסט של איש אחד, הוא היום מעצמה של צוות שלם שמייצר את הפרקים – וקהילה שלמה שנבנתה סביב התוכנית ומצפה לכל פרק שיצא.
  • בין כל האחים הרציניים יותר קיים גם ה-You Talking YouTube To Me – שכולל בעיקר שיחות על נושאים שטותיים במיוחד – עם הרבה הומור. אם אתם דוברי עברית בלבד – ראו הוזהרתם, יוצרי התוכנית הם משבדיה.
  • Ted Talks – הרצאות טד הן אחד הדברים המפורסמים ביותר, סוג של הרצאות שמסכם נושאים מרתקים בצורה ייחודית. עכשיו תוכלו לשמוע את ההרצאות הללו בכל מקום, בכל זמן, דרך הפודקאסט הפופולארי הזה.
  • האוניברסיטה המשודרת של גלי צה”ל – שיתוף הפעולה האקדמי של התחנה הצבאית יצר לאורך השנים המון תוכניות לימוד, שבעבר הפכו לספרים – ומצויים לכל דורש ברשת, זמינים להורדה והשמעה.
הפודקאסטים המובילים בישראל