תיעוד: איך תגלית חדשה הפכה בחורה חרדתית למאמנת לחיים מאושרים ונטולי חרדות

בשנה האחרונה, גוברת ההכרה בקרב יודעי דבר בעולם ההתפתחות האישית: בר גרין, מאמנת ליצירת חיים שלווים ונטולי חרדות בת ה-28 מתל אביב, זכתה למוניטין של ״קוסמת״ בעולם האימון. "עכשיו אני נהנית מכל רגע בחיים שלי...אבל אז? פחדתי שאני מאבדת את השפיות ופחדתי מהצל של עצמי" היא אומרת. "התקף החרדה זה הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים"

עוד כששוחחנו בטלפון כדי לקבוע איפה ומתי ניפגש לצורך הראיון, הבנתי שבר היא בחורה יוצאת דופן.

היא שאלה אותי אם ארצה לעשות את הראיון תוך כדי הליכה בפארק הירקון בתל אביב. אני התלהבתי מהרעיון וקבענו.

כשראיתי אותה הבחנתי בדמות חייכנית ואנרגטית. “פלפלית” זו מילה שמתארת אותה באופן כמעט מושלם…ספורטיבית, עם אנרגיה גבוהה ובלי לשים לב הראיון התחיל כששאלתי:

מה לך ולחרדות? את לא ממש נראית כמו ה”טיפוס חרדתי”.

היא צחקקה וענתה:

“ואיך בדיוק נראה הטיפוס שסובל מחרדות או מהתקפי חרדה?

הסטטיסטיקה בעולם המערבי ובאוכלוסייה הכללית בישראל אינה מעודדת:

1 מתוך כל 3 אנשים סובל או יסבול מהתקפי חרדה, אז את בטח יכולה להבין שעם סטטיסטיקה כזאת, אין אבטיפוס ספציפי למי שסובל או סובלת מחרדות”

אכן נתונים מעוררי דאגה.

“ממש כך. הנתונים האלה מראים שהסיכוי של כל אדם לחוות חרדה או דיכאון או לפגוש מישהו כזה במהלך חייו הם גבוהים והמסקנה היא שמדובר במגיפה כללית שתוקפת את מרבית האוכלוסייה הנורמאלית (ממש כמוני וכמוך) ולא מדובר בבעיה נדירה של חלק ספציפי באוכלוסייה”.

איך הגעת לתחום הזה של חרדות?

“לפני 3.5 שנים חוויתי את התקף החרדה הראשון שלי.

הרגשתי לחץ, דפיקות לב, פחד מטורף ותחושה של שיגעון וערפול חושים, רעידות, סחרחורות ובחילות…

לפני שהספקתי להבין מה קורה, צצו להם עוד ועוד התקפי חרדה רציניים אחד אחרי השני. זה היה נורא.

הרגשתי כאילו הקרקע נשמטת תחת רגליי. כל העולם שהכרתי עד עכשיו התערער והזדעזע.

הטלתי בעצמי ספק, כל הזמן חשבתי על העתיד ודאגתי.

הפחדים התמקדו בעיקר סביב השאלה “מה יהיה?” ובחוסר הודאות לגבי העתיד שלי בכל התחומים: קריירה, זוגיות, ,הצלחה, אושר וכו’…

החרדה שיבשה את חיי לחלוטין ותחושת פחד תמידית ליוותה אותי.

ופנית למישהו? לקחת כדורים?

“מצחיק שאת ישר שואלת על כדורים. זו באמת אחת הדרכים הנפוצות להתמודדות. אבל אני מאוד פחדתי מתופעות הלוואי שיש לכדורים וגם פחדתי להיהפך לתלותית בהם. אלה גם החששות של מרבית הלקוחות שלי לגבי כדורים.

למרות אותם חששות, ניסיתי כמה פעמים בודדות לקחת כדורים כשהמצב היה ממש נואש, אבל באופן כללי דווקא מכדורים ניסיתי להימנע כמה שיותר.

ניסיתי עוד כל כך הרבה דברים. כל מה שעלה בדעתי החל מפסיכולוג, חקירת האינטרנט מ-א’ ועד ת’, יוגה, נשימות, קריאת בלוגים על חרדות, תמציות פרחי באך, אפילו הלכתי לפסיכיאטרית פעם אחת רק כדי לשמוע ממנה שאני שפויה ולא מסוכנת לעצמי.

כשהיא אישרה לי שאני בקו השפיות, נסעתי עם חברה לסמינר של דתיים בירושלים ל-3 לילות כי חשבתי שאולי אמונה ודת זה מה שיציל אותי! הלכתי להניח פתק בכותל ואפילו שמרתי שבת שלמה רק כדי שאולי מישהו שם למעלה יסביר לי למה מגיע לי כל הסבל הזה.

עשיתי גם הליכות מרגיעות בים, שיתפתי חברים, משפחה ואת כל מי שרק יכולתי לשתף והיה נראה לי רלוונטי וכלום לא עזר לי בהתחלה. פשוט כלום.

להפך, זה הפך לגרוע יותר…

בקושי הייתי אוכלת או ישנה והציפו אותי מחשבות טורדניות וחוסר שקט.

הפכתי מאדם חייכן ומלא שמחת חיים לגופה מהלכת. אפשר לומר שלא זיהיתי את עצמי יותר מול המראה.

הרגשתי חרדה תמידית שלא הרפתה לרגע. ובראשי כל הזמן התנגנה לה השאלה “ככה צריכים להיראות חיי? זו ממש תחושה של אובדן החיים כפי שהכרתי אותם עד עכשיו ואובדן השפיות שלי”.

אז איך את אומרת שהתקף החרדה זה הדבר הכי טוב שקרה לך בחיים? האמרה הזו סותרת משמעותית את כל מה שתיארת עד עכשיו.

“אותה תקופה זכורה לי, עד היום, כתקופה הכי נוראית בחיי, אבל כל מה שקרה אחרי התקופה הזו וכתוצאה ממנה, הם בעצם הבסיס לאותה אמרה שהתקף החרדה הוא הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים.

כצעד אחרון התחלתי תהליך אצל מאמנת, קואצ’רית, שכחלק מהתהליך חשפה אותי לפסיכולוגיה החיובית.

מה זה פסיכולוגיה חיובית?

פסיכולוגיה חיובית ידועה גם כחקר האושר. מדובר בתחום מדעי שחוקר מהם הגורמים לאושר ולשגשוג אנושיים.

הפסיכולוגיה החיובית מיועדת לשפר את החיים של אנשים כמוך וכמוני, להפוך אותם לטובים יותר, מתוך הבנה שלהיות מאושר זה צורך ולא מותרות.

ואיך זה קשור לחרדות?

תוך כדי התהליך האימוני שעברתי כדי ללמוד איך להתמודד עם החרדות, החלטתי שאני שמה לי למטרה לנטרל אותן לחלוטין. לא הספיק לי רק “לדעת איך להתמודד איתן” ושהן יחזרו כל פעם שאחווה קושי או אתקל בטריגר. רציתי לחסל אותן סופית.

אז בתהליך האימוני למדתי איך לנטרל דפוסי חשיבה והתנהגות מזיקים, שהובילו לחרדות, ולהפוך אותם להרגלי חשיבה בריאים וטובים וככה, לאט לאט, שמתי סוף לחרדות.

אבל מהר מאוד הבנתי שאדם ללא חרדות הוא לאו דווקא אדם מאושר. כלומר, ההתמקדות שלי בנטרול החרדות זה לאו דווקא מה שיביא לאושר ולשגשוג שלי. ומה יקרה בפעם הבאה כשאחווה קושי או משבר? מאוד חששתי שאני עלולה להידרדר לחרדות, גם אם עכשיו הכל בסדר.

כאן נכנסה הפסיכולוגיה החיובית לתמונה ומאז היא מעולם לא יצאה מהתמונה עד היום.

החלטתי שאני מלמדת את עצמי איך להגביר את האושר בחיי היומיום שלי באופן אמיתי וקבוע.

והאמת? האמת היא שזה לא היה קל. השקעתי זמן, כסף, שעות אימון וחקירה, הלכתי לסמינרים ולהרצאות, קראתי עשרות ספרים וצפיתי בהמון בסרטונים בנושא אבל זה היה שווה את הכל!

השילוב של תהליך אימוני עם עולם הפסיכולוגיה החיובית פשוט שינו לי את החיים מקצה לקצה…”

אז זו התגלית שדיברת עליה?

“בדיוק.

ככל שהפכתי ליותר מאושרת, ככה שמתי לב שאני מתחזקת והחרדות לא חוזרות”

והיום?

“היום אני נטולת חרדות לחלוטין. לא חוויתי אף לא התקף חרדה אחד מאז אותה התקופה.

הצלחתי להפוך את עצמי מבחורה חרדתית, שמרגישה כמו עלה נידף ברוח ומפחדת מהצל של עצמה, לחזקה, אופטימית ומאושרת.

והחלק האהוב עליי הוא שאני זוכה לעזור לאנשים שהיו בדיוק באותו מצב כמו שלי לפני 3.5 שנים, להיות במצב שאני נמצאת בו כיום.”

מה הדבר שהכי עזר לך מהפסיכולוגיה החיובית לדעתך?

“הדבר הראשון שהתחלתי לתרגל ושינה לי את החיים זה הכרת תודה.”

איך מתרגלים הכרת תודה?

“יומן תודות: לוקחים מחברת חדשה ורושמים בה כל יום באופן קבוע ורצוי באותה השעה לפני השינה, לפחות 5 דברים שעליהם אנחנו מודים וקשורים למה שהתרחש בחיינו ביממה האחרונה.”

למה דווקא לפני השינה?

“כי כשאנחנו מסיימים את היום עם הדברים הטובים שקרו לנו, אז גם נקום עם תחושה חיובית ליום שלמחרת.

אלה יכולים להיות דברים גדולים או קטנים: אנחנו אסירי תודה על ארוחה טעימה או על שיחה אישית ועמוקה עם חברה, אולי על פרויקט מעניין בעבודה או על אלוקים.

כשתבצעו את התרגיל הזה יום יום, כנראה שתחזרו על עצמכם וזה בסדר גמור. מה שחשוב זה שלמרות החזרה הרגשות יישארו טריים ורעננים.

כשאתם כותבים על משהו, דמיינו אותו כדי שתעלה בכם ההרגשה הקשורה אליו.

אפשר לתרגל לבד או עם בן זוג, ילדים, חברים…הכרת תודה יחד תתרום תרומה משמעותית למערכת היחסים.

יכול להיות שבהתחלה תרגישו מוזר כשתבצעו את התרגיל.זה טבעי לחלוטין. תוך זמן קצר תתרגלו וזה ירגיש טבעי כמו לצחצח שיניים בבוקר, כיאה לכל הרגל חדש שאנחנו מכניסים לחיים.

סך הכל נשמע פשוט, נכון? זה באמת פשוט ולוקח 3 דקות אבל משנה חיים!

ד”ר רוברט אמונס (חוקר מוביל בתחום הפסיכולוגיה החיובית) חקר ומצא שניהול יומן תודות כל יום הוביל לעלייה באופטימיות, ערנות, התלהבות, נחישות, ריכוז, אנרגיה ואיכות השינה וגם לירידה ברמת הלחץ וכאב פיזי.

איך מגיעים לקבל ייעוץ ממך בנושא?

דרך 03-9710189

או דרך האתר שלי