נסיעות שיתופיות במונית? כבר לא חלום

בקרוב יוכלו נוסעים לשתף את נסיעתם עם אחרים הנוסעים ליעדים סמוכים, וכך לחסוך בעלויות הנסיעה מבלי לפגוע ברווחיות ענף המוניות

מונית (צילום: יח"צ)

ועדת השרים לתיקוני חקיקה אישרה היום (שלישי) את הצעת שר האוצר, משה כחלון לפתיחת ענף המוניות לנסיעות שיתופיות ופיתוח תחום מוניות השירות.

ההצעה מוסיפה אפיק שירות חדש בתחבורה הציבורית שייקרא “נסיעה שיתופית במונית”. במסגרת שירות זה שיינתן באמצעות המוניות המיוחדות, יוכלו נוסעים לשתף את נסיעתם עם אחרים הנוסעים ליעדים סמוכים, וכך לחסוך בעלויות הנסיעה מבלי לפגוע ברווחיות הענף.

נוסף להורדת המחיר לצרכן, השירות יגדיל את כדאיות השימוש במונית ביחס לשימוש ברכב הפרטי וכך יביא להפחתת הגודש בדרכים.

על מנת להבטיח שירות איכותי ואמין לצרכן, השירות יינתן בהזמנה מראש בלבד (ללא איסוף מהרחוב), כאשר מציע השירות יחויב להציג לנוסע את המחיר המשוער שהיה נדרש לשלם עבור נסיעה מיוחדת ליעד המבוקש על ידו, את מועד איסופו וזמן הנסיעה המשוער. מחיר הנסיעה השיתופית יהיה נמוך משמעותית ממחיר נסיעה מיוחדת.

ענף המוניות, מונה כ-20,000 מוניות רשומות (בעלי מספר ירוק) המבצעות לפי ההערכות כ-80 מיליון נסיעות מידי שנה. ענף המוניות כיום מציע לאזרח שני אפיקי שירות: הראשון, באמצעות מוניות שירות אשר נוסעות במסלול קבוע לפי רישיון, והשני באמצעות מוניות מיוחדות (“ספיישל”), המבצעות נסיעות פרטניות לבקשת הנוסע ולפי תעריף המונה.

הענף כיום לא מאפשר לשתף נסיעת מונית מיוחדת בין צרכנים הנוסעים במסלול דומה. מצב זה מביא לכך שמרבית הנסיעות מתבצעות עם נוסע בודד. חוסר היכולת לשתף נסיעות מונע את הורדת מחיר הנסיעה, מביא לרווחיות נמוכה בענף ולעודף כלי רכב על הכביש.