משאירים אבק: שיטה חדשה שמרעידה את ענף ה4X4 כבר הפכה 137 בכירים במשק לנהגי שטח מקצועיים ביום אחד

מנכ"ל עם רכב שטח יוקרתי שעד היום ראה את הנוף מקומה-25 הופך למקצוען בנהיגת שטח שלא פוחד משום אתגר. מדריך נהיגת השטח של יבואנית רכבי השטח הגדולה בישראל חושף את השיטה שמשנה את כללי המשחק.

בן ארי: "יש לא מעט מדריכי נהיגת שטח שהיו מוכנים שאני אעלם מהענף"

זה ג’ונגל. אין דבר שענף מדריכי נהיגת השטח חפץ בו היום יותר, מלחתור תחת פועלו של אלי בן ארי. בן ארי (57) מוותיקי מדריכי נהיגת השטח והטיולים בישראל. הוא דמות מוכרת בענף ונחשב לאנציקלופדיה של ידע בנהיגת שטח. הוא היה הראשון שהקים ותפעל מועדון טיולי שטח כבר לפני יותר משני עשורים ומחזיק במוניטין של מעל אלף הדרכות על מערכות של רכבי שטח יוקרתיים וקרוב ל40,000 משתתפים בהדרכות ובטיולים שלו. אך הפופולאריות שלו לא הייתה מה שהקפיץ את מדריכי נהיגת השטח מהג’יפ שלהם…

אולי יעניין אותך

מה בעצם קרה? למה לא אוהבים אותך?

אני לא יודע אם לא אוהבים אותי, בסך הכל אני המון שנים בתחום הזה, עובד עם ארגונים גדולים, מכיר ומעריך הרבה קולגות שלי וגם אותי זה הפתיע שאנשים התחילו להרים גבה כשהתחלתי עם  OVERLAND MASTER. אולי זה נראה להם לא הגיוני שהם השקיעו המון זמן וכסף בצבירת ידע וניסיון ופתאום מגיע אחד מהתחום שיודע כבר דבר אחד או שניים ואומר שאפשר ללמוד הכל ביום אחד. אולי העובדה שאני עובד בעיקר עם בכירים במשק ומדריך על רכבי יוקרה, לך תדע….  יש בי משהו שגם יכול להבין למה זה מרגיז אנשים מהתחום אבל לצערי זה הגיע לרמה של תגובות נאצה בפייסבוק  ועם זה היה לי מאוד לא נוח.

מה זאת בדיוק השיטה הזאת? איך היא עובדת?

הייחוד שלה הוא בכך שהיא לא נלמדת בדרך של הוראות “תעשה ככה, אל תעשה ככה” OVERLAND MASTER זו שיטה שפועלת בשלושה מישורים; ידע, פעולה ורגש והחידוש, שהיא מצליחה להביא כמעט כל נהג לרמה מקצועית גבוהה תוך כמה שעות, במישור של הידע, לא נדרש ידע בהנדסת רכב אבל הבנה בסיסית של פעולת מערכות הרכב מגבירה את הביטחון ב”מכונה” ומפנה את הראש ללמידה מהירה ומקצועית של הפעולה. הפעולה, זה בעצם טכניקות נהיגה בכל תוואי שטח. אני מלמד את העקרונות ואיך לקבל החלטה אפשר להגיד שאני לא נותן דגים אלא מלמד לדוג.

במישור של הרגש, זה הכי מהפכני, אני רואה את זה פעם אחר פעם איך חששות ופחדים נעלמים והופכים לתפקוד מקצועי בטוח ורגוע. לא נעים להגיד אבל יש נהגים ש’עושים במכנסיים’ מרוב פחד בשיפועי צד וגיליתי דרך בדוקה לעזור להם לפוגג את הפחד ולהיות בטוחים בעצמם.

נשמע מעניין, איך הגעת לשיטה הזאת?

זה סיפור לא פשוט, בפברואר 2012, בסוף אחד הטיולים שהוצאתי קרה משהו שאני לא אוהב לדבר עליו. זה היה כל כך מפחיד ומבהיל שהרבה זמן העדפתי לא לספר על זה אם אני לא חייב. זה היה טיול לחרמון שבו השתתפו  שלושה טורים של רכבים ובאמת זכינו לנסוע בהרבה שלג וביום טיול מקסים ומהנה. אחר הצהריים כשהטיול  נגמר, חוץ מטור אחד שהיה בדרך לנקודת הסיום, אני מקבל שיחת טלפון ואומרים לי שאחד המטיילים החליק בסיבוב, “איבד” את הכביש והדרדר לתהום.

מיד הגעתי לנקודה והייתי בשוק, הרכב היה במרחק של 30 מטר מהכביש לכיוון התהום עם המון אבנים וסלעים ענקיים והרכב עומד על ארבעת הגלגלים ופני הרכב כלפי מטה. כולם ברכב עוד היו המומים ממה שקרה. לאט מאוד ובזהירות הוצאנו את עומר אשתו ושלוש בנות מהרכב, כולם בריאים ושלמים. ואז אפשר היה לנשום.

רגע לפני שהתחלנו חילוץ ארוך ומורכב שאלתי את עומר איך הוא הצליח להישאר על ארבעת הגלגלים? הוא התפלא שאני בכלל שואל אותו שאלה כזאת וענה “זה בזכותך! כשדברת על זה בהדרכה זה נתפס לי בראש וידעתי בדיוק מה אני צריך לעשות במקרים כאלה, אני לא רוצה לחשוב על איך זה יכול היה להיגמר” החילוץ נמשך עד אחרי חצות בתנאי מזג אויר קשים ולקח לי כמה שבועות לעכל את מה שקרה שם.

עד הסיפור של עומר, התעסקתי בעיקר בהדרכות הקבוצתיות על מערכות הרכב ובטיולים עוד לא קלטתי את השינוי שקורה בתחום הזה שהרבה אנשים כבר מטיילים לבד אוהבים לצאת לשטח ולאו דווקא עם קבוצה מאורגנת ומדריך מקצועי. מישהו צריך לתת ידע  שהוא יותר מהבנת מערכות הרכב. הם זקוקים להרבה ידע והתנסות שיתנו להם את הביטחון לצאת לטייל בשטח לבד הבנתי שבאמצעות הדרכה שיטתית ויסודית אני יכול להעביר לכל בעל רכב שטח את הידע הנדרש לו כדי להיות בטוח ורגוע בנהיגה בכל תנאי השטח ובכל מצב שהוא נקלע אליו לכן התחלתי עם הדרכות הפרטיות. בהתחלה היו מעט הדרכות אבל כל אחד שעשה את ההדרכה שלח את החבר שלו וככה זה הלך והתמקצע. במהלך השנים חקרתי את הנושא ושכללתי את ההדרכה, פיתחתי עוד טכניקות של לימוד והסבר עד למודל שבוOVERLAND MASTER פועלת בשלוש השנים האחרונות.

באמת אפשר להיות מקצוען ביום אחד? זה רציני?

תראה, זו שאלה טובה. זה נכון שאין תחליף לשנים של ניסיון אבל אני רואה אפילו מדריכי נהיגת שטח ותיקים עושים טעויות של טירונים, אז אני אומר שאם ביום אחד אני יכול ללמד את היסודות המהותיים ואיך להימנע מהטעויות האלה, וגם עצם התהליך שבו מתקיימת למידה והתנסות ושוב למידה והתנסות וחוזר חלילה אני יכול להבטיח שהנהג הזה יגדל להיות מקצוען כי הוא מבין דברים מהבסיס, מהיסוד שלהם ולא למידה של טלאי על טלאי או ניסוי וטעיה.

“החידוש, שהיא מצליחה להביא כמעט כל נהג רמה מקצועית גבוהה תוך כמה שעות”

כשאתה נכנס לרכב ששווה חצי מיליון ₪  אתה לא חושש?

להיפך, כשאני נכנס לרכב יוקרתי של כמה מאות אלפי שקלים אני רוצה להראות לנהג  שאפשר ליהנות מנהיגת שטח אתגרית וגם לשמור על הערך של ההשקעה שלו שזה אומר רכב שלם ויפה ולא להוציא כספים על תיקונים מיותרים שאפשר בקלות למנוע. והדבר שהכי חשוב לי זה לדאוג שיהיה בידיו את כל הכלים כדי שהמכונית המפנקת שלו לא תהפוך למלכודת מוות.

כשמגיע אליי בן אדם שלא אכפת לו מה יקרה לרכב, שרק רוצה לתת גז ולהגיע לקצה המעלה, אני לא עובד איתו. הבעיה שלי היא לא אם הוא שבר את הרכב, כי בתכל’ס הוא יכול להרשות לעצמו לקנות מחר אחד חדש, הבעיה היא שאני לא יכול לדעת איפה כבר נוצרה נקודת חולשה ובאיזה שלב היא תתפרץ. על זה אני לא מוכן לקחת אחריות.

בן ארי (מימין) מדריך נהיגת שטח במהלך טיול חוצה נגב. “כשמדריכים מלמדים עבירות על חשבון בטיחות את זה אני לא מוכן לקבל”

יש לך דוגמא לסיטואציה כזו?

ברור, למשל אם תלך לכל פנצ’רייה ותשאל איזה צמיג נקרע הכי הרבה ברכבי שטח, יגידו לך שזה הצמיג אחורי ימני. וזה נכון כי זה הצמיג שהכי נסתר מעיננו ובנסיעה בשטח יש לזה משנה חשיבות.

למה בעצם זה חשוב לדעת את זה?

כדי להסביר את זה אני צריך ללכת צעד אחד אחורה. אחד המיתוסים שמאוד מקובלים בענף זה הורדת לחץ האוויר בצמיגים בכל נסיעה בשטח טרשי. למה הם עושים את זה? משום שכשמורידים את לחץ האוויר בצמיג נוצר חיבור טוב יותר לקרקע ורמת העבירות משתפרת אבל לשיפור רמת העבירות יש עוד צד שקצת פחות מדברים עליו. חשוב להבין שהורדת לחץ האוויר הופכת את דופן הצמיג לנגישה יותר לקרקע ולכן גם לפגיעה יותר.

ו… מה הפתרון שלך? מה עושים?

לחץ אוויר בצמיגים ברכבים שונים זה נושא מורכב מידי בשביל לדבר עליו באופן כללי, אבל בהדרכה אני מלמד את הנהג לכוון את המראה הימנית לגלגל אחורי ימני כך שהוא יכול לראות את דופן הצמיג. אני נותן לו כלי ממשי להכיר את ממד הרכב על ידי ביקורת  שהוא עושה איך הוא עובר כל מכשול. כשדופן של צמיג נפגעת פעם אחר פעם מאבנים ומסלעים בדרך, במיוחד כשלחץ האוויר בצמיג  נמוך מידי זה יכול להוביל לזה שהצמיג יקרע בשטח. אני לא מסתכל על ה800 ₪  שעולה צמיג, העובדה שמדריכים מלמדים עבירות על חשבון בטיחות את זה אני לא מוכן לקבל. מי ישלם את המחיר כשהצמיג הזה יתפוצץ בכביש במהירות גבוהה?

אז בעצם מה שאתה אומר זה שהדרכה כזאת יכולה להציל חיים…. איך זה הולך איך מגיעים אליך?

רוב העבודה שלי מתרכזת בהדרכות נהיגת שטח עבור ארגונים גדולים את ההדרכות הפרטיות אני עושה את כי אני מרגיש שהן סוג של שליחות ושמגיע למי שרוצה להפוך למקצוען שתהיה לו דרך להגיע לשם, שלא יצטרך לחטט באתרי אינטרנט ולקושש מידע. זו זכותו של כל מי שיש לו רכב שטח שהסודות של נהגי השטח המקצועיים יהיו נגישים וזמינים לו וזה בדיוק מה שהדרכת OVERLAND MASTER נותנת. ולכן כל חודש אני מקדיש כמה ימים להדרכות הפרטיות, זה לא הרבה, ולפעמים רשימת ההמתנה מתארכת אבל זה עדיין מאוד חשוב לי. הדרך הכי טובה היא ליצור קשר עם נטע במשרד 0502624030 או בקישור הזה

אבל למי שרוצה כבר עכשיו לעשות את הצעד הראשון אני אתן לך קישור (חינם לזמן מוגבל לקוראי הכתבה) שבלחיצה עליו מקבלים גישה למדריך מקוצר לנהיגת שטח בחולות.

לחץ כאן לקבלת המדריך המלא לנהיגת שטח בחולות