מנכ”ל דניה סיבוס: קריסת החניון כנראה כתוצאה מכשל הנדסי

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה באסון קריסת החניון ברמת החייל ■ היו"ר אלי אלאלוף למנכ"ל החברה: "תעשו הפסקה של כמה ימים. שני חניונים קרסו לכם. אתם לא מרגישים צורך לעשות פסק זמן לצורך בדיקות יסודיות?"

החניון שקרס השבוע, בתמונה שצולמה מהאויר (צילום: דוברות משטרת ישראל)

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת התכנסה היום לדיון מיוחד, אשר עסק באסון קריסת החניון ברמת החייל בתחילת השבוע.

יו”ר הוועדה ח”כ אלי אלאלוף (כולנו) פתח את הדיון והבהיר כי הכתובת היתה על הקיר. “חברי הוועדה ראו את הנולד כבר מזמן. התרענו על רשלנות ענקית באתרי הבניה וחוסר ההיערכות ותיאום בין משרדי הממשלה. ראינו איך האסונות האלה לא נמנעו, למרות שבחלקם הגדול היו יכולים להימנע”.

לדבריו, “הרצון לחסוך בעלויות ולסיים את הבניה במהירות גורם לזלזול ולאסונות. יש משטר הפחדה שיטתי ומבהיל כלפי עובד שמעז להתלונן”.

אלאלוף הודיע כי הוא מתנגד להקמת ועדת חקירה ממלכתית ולא הסכים לדרישת ח”כ איימן עודה (הרשימה המשותפת) להצביע על הקמתה.

“תעשו הפסקה של כמה ימים, שני חניונים קרסו לכם”

מנכ”ל חברת דניה סיבוס, רונן גינזבורג, הופיע בדיון וסיפר, “שלושה ימים אנחנו לא עוצמים עין ועוזרים בכל מה שניתן, כדי לנסות ולהציל אנשים שקבורים מתחת להריסות. כל האירוע הזה קשה לי מאוד. דניה סיבוס תעשה הכל כדי לשתף פעולה עם גורמי החקירה כדי להגיע לחקר האמת. המקרה לא קשור כל כך לבטיחות בעבודה. כפי הנראה, יש כאן כשל הנדסי”.

גינזבורג הדגיש כי את הפרויקט ניהל מהנדס, ולא אדריכל. “דניה סיבוס חרטה על דגלה את תחום הבטיחות. בחברת דניה סיבוס יש 12 ממוני בטיחות, אין לזה אח ורע. בכל אתר יש מנהל עבודה מוסמך ויש הקפדה יתרה בנושא הבטיחות”.

גינזבורג התייחס לשאלת ח”כ אלאלוף לגבי האירוע שהתרחש באתר בניה של החברה בחניון בעיר חולון, בו נפלה קורה, ואמר כי לא החברה לא דיווחה לרשויות על האירוע, “כי אין חובה כזאת. אבל האירוע לא הוסתר”.

לשאלת ח”כ טאלב אבו עראר (הרשימה המשותפת), השיב גינזבורג כי המנופאי מבת ים שהתריע על ליקויים וסירב להפעיל מנוף לא פוטר. “ניתן היה להמשיך ולעבוד על המנוף בסוג התקלות שאותר. המנופאי שוחרר בלי קשר למקרה הזה”.

לשאלת ח”כ רויטל סוויד (המחנה הציוני) מה נעשה לאחר האסון בת”א כדי לוודא שאסונות כאלה לא יחזרו על עצמם, ענה גינזבורג: “עצרנו את העבודה בכל האתרים עד עשר בבוקר למחרת והעברנו הדרכות”.

ח”כ אלאלוף הגיב: “תעשו הפסקה של כמה ימים. שני חניונים קרסו לכם. אתם לא מרגישים צורך לעשות פסק זמן לצורך בדיקות יסודיות?”.

ח”כ עבד אל חכים חאג’ יחיא (הרשימה המשותפת), מהנדס בניין במקצועו: “רואים שהתקרה לא יכלה לעמוד בעומס של החול שהועמס שם”.

“אני הפועל השקוף”

דובר ארגון מפעילי עגורן צריח בישראל, רועי ויינשטיין דיבר גם הוא בדיון.

“אני הפועל השקוף”, הוא סיפר. “אני יושב שם בקבינה. הקבלנים לא שם, הם לא קיימים. אנחנו בלחץ מטורף, עובדים 15 שעות ביממה. אין מנהל עבודה כשאני מגיע בבוקר, ואני לא מקבל תדריך. אנחנו מפוטרים ומוחלפים כל הזמן. אני עושה מה שאני רוצה. כל עוד המנוף עובד, לאף אחד לא איכפת מה קורה שם”.

הוא תהה, “על איזה חקירה אתם מדברים? על איזה ועדות? אפשר בבקשה קודם כל לקבל שבשבת רוח כדי שאדע האם אני רשאי לעלות על המנוף ברוח חזקה? אפשר גובל עומס שאדע האם אני מסכן את גן הילדים שאני עובד מעליו? מנהלי העבודה שלי מדברים רוסית ותורכית, ומעבידים אותנו בפרך. כי אנחנו המוצר הכי זול. חבר סיפר לי שפנה היום למשרד הכלכלה שמישהו זייף את רשיון העבודה שלו ועובד בשמו על מנוף, ואמרו לו תפנה למשטרה”.

חברי הכנסת ג’מאל זחאלקה ויוסף ג’בארין (הרשימה המשותפת) מחו על הגשת עשרה כתבי אישום בלבד נגד קבלנים בחמש השנים האחרונות. ראש מדור מידע פלילי במשטרה, סנ”צ איריס ברק: “במקרים אחרים לא נמצאו די ראיות. לא נגיש כתבי אישום רק כדי לרצות חוות דעת ציבורית”.

מנכ”ל משרד העבודה והרווחה, אליעזר יבלון, התחייב שתוך חודשיים תוגש הצעת חוק ממשלתית להחמרת האכיפה והענישה בענף הבניה, ובין היתר ייבחן גם שימוש ברחפנים לצורך פיקוח. “האירוע הזה הוא שבירת כל הכלים”, אמר.