מי חוסם את התחבורה השיתופית בישראל?

משרד התחבורה מציג מתווה מתגבש למוניות שיתופיות בישראל ■ בכנסת מקווים שהמיזמים בנושא לא יטורפדו

כל אחד יוכל לפעול כמו מונית? נראה שהיום עדיין רחוק צילום אילוסטרציה: פיקסביי

ועדת המדע והטכנולוגיה דנה השבוע בנושא טכנולוגיות לתחבורה שיתופית בעידן החברתי. מדובר בדיון שני בנושא.

יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב (יהדות התורה), אמר כי “מאז הדיון הקודם עברנו לא מעט משברים של תחבורה שיתופית, משברים פוליטיים, תקשורתיים ופומביים בנושא. ביקשנו שמשרד התחבורה יגבש כיוון, הצעתי להתחיל בנושא של מוניות שיתופיות ואנחנו שומעים שיש בזה פריצת דרך.

”אי אפשר להתעלם ואי אפשר לדחוק את הנושא של תחבורה שיתופית. אם אנחנו בעצמנו לא נעשה הסדרה זה יגיע, לא נוכל לעצור את זה ואז נצטרך להלביש הסדרה על דבר קיים וזה יהיה הרבה יותר קשה”, ציין מקלב.

ח”כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אמרה כי “צמצום השימוש ברכב הפרטי צריכה להיות המטרה, זה ישפר את איכות החיים והסביבה של כולנו. הניסיון לעצור את זה משול לעובדי בזק שיתנגדו להמצאות הפלאפונים. נהגי המוניות צריכים להצטרף, אם תעמדו רק מנגד, הקיר ייפול עליכם”.

ח”כ אמיר אוחנה (הליכוד) סיפר על הצעת חוק שהוא מקודם בנושא, “איתי או בלעדיי תחבורה שיתופית מקוונת בישראל תהייה. זה קיים ב-400 ערים בעולם, לא יכול להיות שהסטארט אפ ניישן, חזית הטכנולוגיה העולמית תמשיך להתנהל בתחום הזה כפי שפעלה עם קום המדינה. נהגי המוניות יזכו לפיצוי הגבוה ביותר שקיבלו באיזשהו מקום בעולם, כל הצעה אחרת תהייה נמוכה יותר”.

מסקנות – עד סוף השנה

דרור גנון, נציג משרד התחבורה סיפר, “אנחנו נמצאים במגעים בתוך הממשלה על קידום תחבורה שיתופית במוניות. מחיר הנסיעה יהיה פחות מהמחיר הקבוע שיהיה מפורסם, הנוסע ידע כמה זמן תארך הנסיעה, כמה אנשים ייסעו אתו, כמה יעלה לו ואיפה יצטרך לחכות. הנסיעה תיסגר ברגע שמגיעים למספר הנוסעים או היעדים. יש עניין של חקיקה, של היערכות. אני מניח שעד סוף השנה נגיע למסקנות”.

בתגובה שאל ח”כ מקלב, “מה קשורה הממשלה? משרד התחבורה צריך לקבל החלטה, קטונתי מלהבין, אולי הקבינט הביטחוני מדיני יידרש לזה קודם. משרד התחבורה יכול וצריך לקדם הליכי חקיקה. גם המחיר צריך להיות כמעט חצי, ואז גם השימוש יהיה גדול הרבה יותר”.

יו”ר איגוד נהגי המוניות יהודה בר אור הציג תוכנית מצד נהגי המוניות, “הענף מצא אפשרות חוקית להוזיל בהצעה שיתופית את הנסיעות, כל נוסע שמצטרף יביא להוזלה משמעותית: ב-35 אחוז בנוסע שני, ועם נוסע שלישי נוזיל ב-50 אחוז. כולם מרוויחים”.

“אי אפשר לקחת 37 אלף בעלי מקצוע ולומר להם אנחנו שמים במקומכם אנשים בלי שום ניסיון במקצוע. הלכנו להוזלה, אנחנו תחת פיקוח, לא ניתן לזה לקרות על חשבון 37 אלף משפחות, זה גזל, לא ניתן לזה יד. זה יהיה או אנחנו או הובר”, טען בר אור.

מנכ”ל חברת אובר, יוני גריפמן המנסה להוביל את הנושא אמר כי “מעבר לסיסמאות כל מי שפגשנו והסתכל על התמונה הרחבה תומך בשיטה. משרד התחבורה מעולם לא ישב אתנו. מוניות שיתופיות זה נכון וטוב אך מאוד מאוד לא מספיק. אין פתרון לבעיה של הזמינות, יש זמנים ומקומות שאין מספיק מוניות. כנוסע אתה לא יכול מיד להוזיל את הנסיעה עם המוניות, לכן המוטיבציה לזנוח את הרכב הפרטי תהייה נמוכה יותר”.

יו”ר הוועדה ח”כ מקלב סיכם: “הסעת המונים זו מטרה וזו דרך. אני מקווה שלמשרד התחבורה אין את הצל של גופים מסוימים שמאיימים על הנושא, הוא צריך לצאת מהקיפאון, אסיפת נוסעים מצד מונית על הדרך אינה תחבורה שיתופית. מדובר גם בצעד חברתי של הוזלת התחבורה, אנחנו חייבים את זה לאזרחי המדינה. נמשיך ונלווה את הנושא הזה ונדאג לקידומו”.