מדוע 96% מבעלי העסקים שרוצים להעביר את המסר שלהם לקהל הרחב לא משתמשים בדרך פשוטה של כתיבת ספר אוטוריטה?

בעל העסק הממוצע יתקשה להאמין לכך, אבל כל אחד יכול להוציא לאור ספר אוטוריטה (ספר שמבסס סמכות של מומחה בתחום) שיעזור לאנשים רבים ויקפיץ את העסק שלו בין אם הוא מתחיל או מבוסס ובעל שם. אז איך אפשר להוציא ספר אוטוריטה אפקטיבי ברמה גבוהה כשאין לכם שום כשרון או ניסיון בכתיבה? עורכת ספרותית מהבכירות בארץ מגלה לנו את הסוד.

שבוע הספר 2016 – דוכן של ספרים בעריכת עדי איצקוביץ

בטח שמעתם על זה. מנטור עסקי מפורסם ומוערך עומד על הבמה בכנס ואומר משהו כמו “כל בעל עסק חייב להוציא ספר לאור” בעוד הוא מציג לראווה את ספרו שלו. בעלי עסקים רבים הבינו שזו דרך נהדרת להגיע לקהל הרחב ולעזור לאנשים רבים עם הידע והמקצועיות שלהם ובמקביל להפוך לאוטוריטות בתחומם, אבל רובם הגדול לא עושים עם זה כלום, וספר האוטוריטה שלהם נשאר בגדר חלום רחוק, וחבל. פניתי לעדי איצקוביץ בעלת ‘כתיבה טובה’ שזו חברת ליווי הכתיבה והעריכה הספרותית הגדולה בארץ שתפתור לנו את הבעיה הזו.

עדי, האם שווה לבעל עסק להוציא ספר לאור?

בוודאי! איזו שאלה? אני למשל הייתי עסק של “וואן וומן שואו” שבו הייתי עושה הכול בעצמי, והנה, שנתיים וחצי אחרי שהוצאתי את ספרי “נכתב בטעות” שמציג את הטעויות הנפוצות ביותר של כותבי ספרים וכיצד להימנע מהן או לתקן אותן, היום אני מעסיקה עוזרת אדמיניסטרטיבית ומנהלת 10 עורכות תחתיי. עם זאת חשוב להבין שבדרך כלל לא מרוויחים כסף ממכירות הספרים עצמם, אלא הספר משמש כלי שיווקי להקפצת העסק.

שבוע הספר 2016 – דוכן של ספרים בעריכת עדי איצקוביץ

וואו! איך ספר אוטוריטה עושה לעסק קפיצה כזו?

ספר אוטוריטה זה כלי שיווקי, אחד החזקים שקיימים. ספר הוא קודם כול מעין כרטיס ביקור שגם אם לא קוראים אותו תמיד שומרים אותו ורואים אותו על המדף, אבל יותר מזה, המלחמה היום של בעלי העסקים היא לתפוס את תשומת הלב של הלקוח הפוטנציאלי ולהסביר לו עד כמה אנחנו מעולים ויכולים לעזור לו. כשמישהו קורא ספר שלך כל 100% מתשומת הלב שלו מופנית לספר. זו שיחה אינטימית בת כמה שעות ואפילו ימים ושבועות עם הלקוח. אם תנצל את הזמן היקר הזה עם הלקוח בצורה נכונה הוא יבוא אליך לעוד ויהיה חם ומוכן לשלם הרבה יותר. בנוסף, ספר אוטוריטה יוצר לכותב קשרים שיוצרים שיתופי פעולה ופתיחת דלתות להזדמנויות מפתיעות.

 

אם כך, למה רוב בעלי העסקים לא עושים זאת?

הרבה בעלי עסקים בטוחים שכתיבת ספר זה תהליך ארוך, קשה ומסובך ולכן דוחים את זה עוד ועוד. אחרים חוששים או חושבים שהם לא יכולים כי אין להם שום כשרון או ניסיון בכתיבה והם לא טובים בזה. חלק לא מתחילים כי הם לא יודעים על מה לכתוב. אולי הם חושבים שבתחום שלהם אי אפשר לכתוב ספר או שיש להם כל כך הרבה מה לומר והם לא יודעים במה להתמקד כדי שלא ייצא משהו מסורבל, מבולבל וכבד. וחלק דוחים בגלל חוסר תקציב או חוסר זמן.

והם לא צודקים? כתיבת ספר זה מסובך, לא?

ממש לא צריך להיות כך. יש פיתרונות להכול. אפשר לקבל ליווי יד ביד לכל התהליך עם הכוונה מדויקת כך שממש אין צורך בכישרון כתיבה או ניסיון. ומי שממש לא רוצה או לא יכול לכתוב, אז יש פתרונות כמו למשל פשוט להקליט את עצמכם מדברים. אפילו לא חייבים להשקיע זמן מיוחד בכתיבת הספר. לא פעם קיבלתי קובץ מאמרים או הקלטות של סדנה שתומללו והפכו לספר. ויש אפילו אפשרות של סופרי צללים שכותבים לכם.

רינת ונטורה בערב סופרים 2017: “לפני שנה וחצי לא הייתי מאמינה שאוציא ספר”

ומה אם אין לבעל עסק אפשרות כלכלית?

העולם היום התקדם כל כך שכל אחד יכול לכתוב ולהוציא לאור ספר דיגיטלי לגמרי בחינם.

 

לגמרי בחינם?!

לגמרי. אם בעל העסק כותב את הספר בעצמו ומעצב את הכריכה בעצמו ושומר כקובץ PDF  אז זה ספר דיגיטלי בחינם. השאלה היא באיזו רמה הספר הזה יהיה. מי שחשוב לו שהספר יהיה ברמה גבוהה מבחינה מקצועית ושיווקית ורוצה  לנצל כמו שצריך את השיחה האינטימית הזו עם הלקוח זקוק לעזרה מקצועית. אפילו אני נעזרתי בעורכת נוספת לספר שלי כי אף אחד אינו אובייקטיבי כלפי הספר שלו. שוב, צריך לזכור שמדובר בהשקעה שיווקית לעסק מצד אחד, ומצד שני יש כאן מצב רגשי חזק מאוד. כמעט כל מי שהוציא לאור ספר פיזי יגיד לך שכל הסכום ששילם היה שווה רק לרגע הקצר שבו הוא החזיק בידו את ספרו לראשונה. זו הרגשה עילאית מיוחדת במינה.

 

אוקיי, אז זה לא תהליך מסובך כמו שחששנו, ולא צריך כישרון או ניסיון מיוחדים, וגם לא צריך תמיד להשקיע סכומי עתק. אבל האם באמת כל בעל עסק בכל תחום יכול להוציא לאור ספר אוטוריטה?

כן, בהחלט. ממש בכל תחום. השאלה היא באיזה ז’אנר ואיזה פורמט של ספר אוטוריטה מתאים לך. לא מזמן פנתה אליי בעלת עסק ואמרה לי, “אני תכשיטנית, אני מכינה תכשיטים, מה לי ולספר?” על המקום, ב’שלוף’ נתתי לה כחמישה רעיונות והיא נשארה עם פה פעור. חשבו על התכשיטנית הראשונה שתוציא לאור ספר ילדים על ‘התכשיטים של אימא’ עם איורים שמציגים את התכשיטים שלה ואימהות בכל הארץ יספרו את הספר לבנותיהן וייראו את הדגמים שלה דווקא. אז זה לא חייב להיות ספר הדרכה. רינת ונטורה הוציאה בליווי שלי ספר על סיפור החיים הלא יאומן שלה בשם ‘הכוח שבי’, מוטי לוי כתב ממש רומן עם הדרכה על זוגיות בשם ‘ערך אישה’ ועוד ועוד. ובצד ההפוך, כבר עזרתי לתכנן שלושה ספרים של נדל”ניסטים וכמה וכמה ספרי העצמה אישית וכל אחד מהם באופי וסגנון אחר לחלוטין כי בעלי העסקים עצמם שונים זה מזה. בקיצור, צריך רק להתאים את הפורמט למטרות של בעל העסק, לנושא, לקהל היעד וכו’

 

נשמע מדהים, איך מתחילים?

הדבר הראשון שאני ממליצה עליו הוא לתכנן את הספר כמו שצריך לפני שמתחילים. תכנון נכון נותן לך תכנית פעולה מסודרת שתעשה לך סדר בראש, תיתן לך רוגע לדעת שהספר יהיה שווה להשקעה, תחסוך לך זמן לחשוב כל פעם מחדש מה לכתוב בפרק הבא ועוד יתרונות.

 

איך מתכננים נכון? מה הכי חשוב לדעת לגבי זה?

אחד הדברים החשובים שצריך לתכנן זה לדייק לעצמך מה המסר שאתה רוצה להעביר לקוראים ומה המטרה העסקית שלך בהוצאת הספר, כי כל מבנה הספר והקונספט שלו יכול להיות שונה אם הספר מיועד לקהל קר שנתקל בספר במקרה בחנות הספרים לעומת קהל שרובו ראה אותך הרגע בהרצאה ורוצה לשמוע עוד. יש דגשים שונים וניואנסים בכתיבה אם רוצים לקדם בעזרת הספר יעוץ אישי או סדנה למשל. כדאי מאוד להיעזר בבעל מקצוע בשלב הזה, אם כי לא כל העורכים נותנים שירות של תכנון ספר בלבד ללא התחייבות לליווי מלא.

ואת כן?

כן כי חשוב לי שתכנון הספר יהיה כמו שצריך גם אם לא ימשיכו אתי הלאה. פגישות תכנון הן אחת מהמומחיות והכיף הכי גדולים שלי. כשמגיע מישהו בלי שום מושג על מה לכתוב מתוך כל הידע שלו ותוך שעה-שעה וחצי אחרי שאלות מנחות יש לו תכנית מפורטת ומלהיבה וסדר בראש בדיוק על מה הוא צריך לכתוב בספר הראשון שלו בהתאמה למטרות שלו והשיחה אפילו גולשת לאסטרטגיה שיווקית. היתרון הגדול שלי לבעלי עסקים הוא שמלבד הידע והמקצועיות הספרותית יש לי גם ידע נרחב בתחום העסקי של כתיבה שיווקית, שיווק, מכירות, משפך שיווקי וכו’. הוצאת מדיה 10 למשל הזמינה אותי בזמנו לקיים כמה ימי מרתון פגישות תכנון לסופרים שלה, רובם הגדול בעלי עסקים, שנתקעו באמצע הכתיבה וכל אחד יצא עם תכנית ומוטיבציה חדשה והספרים החלו לצאת לאור. מדי פעם אני גם מקיימת סדנאות תכנון ספר קבוצתיות שבהן אני ממש מלמדת לעומק איך לתכנן ספר כשאפשר להשתמש בידע הזה גם ליצירת מדריכים דיגיטליים.

מפגישת תכנון לספר

בינתיים מי שהבין שאין כאן מה להפסיד – רק להרוויח ורוצה לקחת את הצעד הראשון לחץ כאן להירשם בחינם לסדרת הדרכות שיעזרו לך לתכנן את הספר שלך בעצמך.

אולי יעניין אותך גם:

“איך למצוא נושא לספר בתחום עיסוק שאי אפשר לכתוב עליו ספר”

“איך לבחור על מה לכתוב ועל מה לא מתוך כל הידע שלך”

“השאלון שיגיד לך איזה פורמט ספר אוטוריטה הכי מתאים לעסק שלך”