“לשנות את הרגולציה ולפתוח את השוק לתחבורה שיתופית”

הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין (משמאל) (צילום: דוברות ועדת הכלכלה)

“בתחום התחבורה הציבורית בישראל, צריך שינוי ומהר. אין לנו את הפריוילגיה לחסום באיזושהי צורה את הכלכלה השיתופית. התחבורה הציבורית נותנת מענה כל כך חלקי, שאנו לא יכולים למנוע כניסה לשוק של התחבורה השיתופית”, כך אמרה היום (חמישי) הממונה על ההגבלים העסקיים עו”ד מיכל הלפרין, באירוע השקת מרכז רנה ומאיר חת לחקר התחרות והרגולציה, במסלול האקדמי המכללה למנהל.

הלפרין הסבירה כי “היום כדי להיות בעל רישיון מונית, מספר ירוק, צריך לשלם 245 אלף שקלים. לא הצלחתי להבין איזו הצדקה יכולה להיות לכך. רגולציה נוספת היא בהכשרת נהגי המוניות, היום צריך לעבור קורס של 154 שעות כדי לנהוג במונית, קורס הכולל 18 שעות עזרה ראשונה, 8 שעות הכרת הרכב, 4 שעות כיבוי אש,  ושעתיים לזיהוי אמצעי חבלה.  נשאלת השאלה האם הרגולציה שמוטלת על נהגי המוניות היא לא מיושנת? האם לא צריך לבחון אותה מחדש?”.

היא הוסיפה כי “אובר בפתח, ויז בפתח, האם אנו עדיין צריכים את ההכשרה הארוכה לנהגי מוניות? האם לא הגיע הזמן לאפשר לנהגים להתמודד עם התחרות של אובר ומוביט, ודווקא להקל עליהם ולהסיר רגולציה עודפת? הגיע העת לבחון את הרגולציה הקיימת, ובמיוחד תקנה 84 א’ לתקנות התעבורה, שאוסרת על נהגים שאינם נהגי מוניות להסיע עבור תמורה. הגיע הזמן להעמיד את זה לבחינה מחודשת, ולפתוח את השערים. להשקפתי עולם הכלכלה השיתופית נותן לנו הזדמנות פז להכניס תחרות למקום בו יש מעט מידי תחרות. הטכנולוגיה והקדמה מאתגרים את המודלים הישנים, ומאפשר לצרכן יותר אפשרויות. אנו צריכים לתפוס באומץ את הטכנולוגיה בשתי ידינו”.

היא טענה כי התחבורה השיתופית מביאה פתרונות לארבע בעיות עיקריות: הגדלת ההיצע בתחום התחברה, שיפור השירות והמגוון, הקטנת התלות ברכב פרטי בק”מ הראשון שעד התחנה, ומקטין את זיהום האוויר הגודש בכבישים ובעיות החניה.

הלפרין אמרה עוד כי “מצד שני, צריך להבין גם את החשש – הפחד מהיווצרותם של מונופולים חדשים בתחומים אלה. החשש נובע מכך שהאמצעים החדשים מבוססים על רשת ויתרונות לגודל. ככל שהשחקן גדול יותר הוא יעיל יותר. הכיסוי שלו יותר רחב יותר, וחסמי הכניסה להתחרות יהיו גדולים יותר. לכן יש חשש להיווצרות מונופולים. בסן פרנסיסקו אובר תפסה נתח שוק של 71 אחוזים. לפלטפורמות האלה יש נטיה לתפוס נתחי שוק גדולים. כשאנו דוחפים לפתרונות הטכולוגיים החדשים, אנו צריכים להשאיר עין פקוחה על הסכנות שהם מזמינים”.

יוני גרייפמן, מנכ”ל אובר ישראל, השתתף באירוע ואמר, “אנו בעד רגולציה, אבל בעד רגולציה עדכנית. צריך להנמיך בצורה משמעותית. אנו בעד שכולם יתחרו בשוק הוגן, ושמי שיתן את הערך הטוב ביותר לצרכן הוא ינצח. אבלהשוק תקוע בגלל תקנה של משרד התחבורה בשנות השישים, אשר היה לה צורך בשעתו, אבל מאז התפתחה הטכנולוגיה. התחבורה השיתופית מוזילה את העלויות לנוסע, מונעת שוק שחור, ובפועל עושה את עבודתה של הרגולציה. מה שקורה שבעלי הזכויות, בעלי המספרים הירוקים, חוששים לשיווי הנכסים שלהם. החסם שאנו נתקלים בו הוא חסם פוליטי”.

פרופ’ אשר טישלר, נשיא המסלול האקדמי המכללה למנהל, ציין כי “ברור שצריכה להיות רגולציה, ברור גם שהרגולציה צריכה להיות פשוטה ונבונה, ובזה אולי עברנו את הגבול בישראל. ישנם תחומים בהם הרגולציה היא לא במצב טוב. וזה אחד הדברים שעוצרים אותנו מלצמוח ב-5 אחוזים בשנה. ועדיין, אין בארץ מכון שחוקר את נושא הרגולציה, ולכן אחת המטרות העיקריות של המרכז החדש לחקר התחרות והרגולציה היא לקיים מחקר, ולעזור לרגולטורים לקבל החלטות יותר טובות”.