“לבחון תיקונים ברפורמה שהוציאה מסוכני הביטוח את שיווק קרנות הפנסיה”

חברי הכנסת בועדת הכספים: "הרפורמה טובה ועשויה להגדיל את החיסכון של העובדים, אך יש להבטיח שהעברת הכספים מהמעסיקים לקרנות ע"י מתווכים חלופיים תעשה מבלי לפגוע בחסכונות"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני צילום: יצחק הררי / דוברות הכנסת

קצת פחות משנה אחרי שאושרה, שבה הרפורמה שהובילה להפרדה בין דמי הניהול שמשלמים חוסכים לקרנות הפנסיה לבין גובה העמלה שהקרנות משלמות לסוכני הביטוח המשווקים את הפוליסות שלהן, להידון בוועדת הכספים.

בדיון שקיימה הוועדה בנושא היום (שני), הבהירו כל חברי ועדת הכספים, כי הם “עדיין סוברים שהרפורמה היתה טובה ונחוצה וכי יש בה כדי להגדיל את החיסכון הפנסיוני של העובדים השכירים” – אך סייגו כי “נדרש לוודא שהוצאת סוכני הביטוח מהמשחק, לא תוביל לאיבוד כספים עקב אי סדרים בניהול התיקים ובסופו של דבר לפגיעה בחיסכון העובדים”.

מרכז הקואליציה בוועדת הכספים ומי שיזם את הדיון, ח”כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר, “ביקשנו את הדיון הזה לאור מצוקה אמיתית בעיקר של העובדים, שצריכים לקבל שירות בעבור הכספים שהם חוסכים ובפועל, מקבלים שירות מגוף שלא בהכרח אובייקטיבי; ‘מתפעלים’. מדובר בגורם חדש שנכנס לנישה הזו, שאמנם עושים עבודה טובה, אך מקבלים את התשלום מהמעסיק, שהוא משלם את שכר הטרחה לאותם מתפעלים והחוסך מקבל שירות ממישהו ששכר הטרחה בגין ניהול כספי החיסכון שלו, משולם ע”י המעסיק”.

“הבעיה היא עם מעסיקים קטנים שנאלצים לספוג תשלום בגין פעול התיווך הזו, בין אותם מתפעלים שפועלים להעברת הכספים מהמעסיקים לחברות הביטוח. פעמים רבות מדובר בסכומים לא פרופורציונאליים לגודלם של המעסיקים וכמות העובדים שיש להם. יוצא שגם  גם המעסיקים הקטנים נפגעים פה וגם העובדים, שאולי כבר לא יקבל שירות ישירות מסוכן ביטוח, אך יקבל שירות ממתפעל שהוא לא בהכרח אובייקטיבי ולעיתים צפות בעיות של כספים שלא נרשמו בחברות הביטוח לזכות המבוטחים”, הוסיף זוהר.

נשיא לשכת סוכני הביטוח, אריה אברמוביץ’ טען כי “כבר היו כתבות על הכספים שלא מוצאים אותם והחוסכים לא מודעים לזה. אז קמו מתפעלים שעושים מה שהם רוצים ויוצרים כאוס עצום. רשומות הולכות לאיבוד. זוהי עבודתו של סוכן הביטוח שיודע לבצע את ההעברה בין המעסיקים לחברות הביטוח הגדולות”.

נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, הוסיף כי “הבעיה היא שהעסקים הקטנים אמורים גם הם, בדיוק כמו המעסיקים הגדולים, לשלם לאותם גופים ‘מתפעלים’, מאות שקלים בחודש, כי הם עצמם לא יכולים לעשות זאת”.

נשיא לשכת העצמאיים בישראל, רועי כהן, סיפר כי “העסקים הקטנים צריכים להתמודד עם מציאות חדשה שאף אחד לא הכין אותם אליה. טל כרופאת שיניים צריכה להיות רופאת שיניים ולא סוכנת ביטוח והיא נושאת באחריות פלילית אם לא יועבר הכסף עבור העבודות שלה. עמדתי חד-משמית להחזיר המצב לקדמותו שעסק קטן לא יצטרך להתמודד עם המציאות הזו”.

ח”כ מיקי לוי (יש עתיד) הגיב לדבריו: “ואז עוד פעם כל העלות על חשבון החוסך לפנסיה. זה רע לעובדים. צריך אולי לבחון תיקונים אבל לא להחזיר את הגלגל לאחור”.

יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני (יהדות התורה) סיפר שהוא עצמו נחשף לבעיות שיש בניסיון של אזרחים וגם מעסיקים ליצור קשר עם חברות הביטוח. גפני סיפר שניסה לסייע לאישתו בעניין דומה וכי כל ניסיונותיו ליצור קשר עם חברת הביטוח עלו בתוהו.

“במשך חודש התקשרתי לחברת הביטוח, נסעתי בעצמי לחברה, ואז עצר אותי השומר בכניסה ומנע ממני להיכנס. באתי עם אישתי והוא אומר לי אתה לא יכול, רק בטלפון. לא קיבלנו שירות בסוף. ומה שסיפרה רופאת השיניים מכרמיאל קורה גם לאנשים במרכז הארץ. ואם עושים דבר כזה צריך לבדוק מה מבחן התוצאה, כולנו רוצים לשלם פחות אך לא כך”, אמר גפני.

סגן יו”ר רשות שוק ההון, הראל שרעבי ענה כי “המוטיבציה המרכזית מאחורי הרפורמה היתה להוזיל את דמי הניהול לחוסכים. אני שמח שיש קונצנזוס שמי שחשוב כאן זה העובדים, שהם בראש סדר העדיפויות. מאז 2008 יש פנסיה חובה, כלומר, כל מעסיק חייב להפריש כספים לחיסכון של עובדיו וחשוב לנו שהעובד הזה יראה את הכסף בסוף. ולכן חשוב שבתהליך כל-כך מורכב יהיה תהליך ברור אחיד מסודר עם כמה אפשרויות לטעויות”.

“לכן לפני 4 שנים יצרנן שלב נקי. מדי חודש מהמעסיקים מופקדים למוסדיים יותר מ- 6 מיליארד ₪ ועוברות מיליוני רשומות מידע ואם לא יירשמו כפי שצריך, עתיד העובדים לא יהיה בטוח. ב- 2017 התהליך חייב להיות מסודר, אין דרך אחרת. ולכן ההסדר קובע פרוצדורה מאוד ברורה, לשלוח דיווח על העובדים. ולכן אין ברירה אחרת להבנתנו שהתהליך הזה ייעשה בקבצים מסודרים ואחידים והמעבר מימי הנייר למקוון הולך בהדרגה. ראינו שהשירות למעסיקים לא טוב, אך אי אפשר לכפור בצורך בתהליך”.

ח”כ גפני ענה לשרעבי: “יש פער בין מה שאתה מציג כאן לבין מה שאנחנו מקבלים מהשטח ואנחנו יודעים לאתר בעיות אמיתיות”.

גפני סיכם, “אנחנו לא מערערים על מתווה החקיקה והיינו שמחים אם היה עובד והכל היה בסדר. אך זה לא המצב ויש בעיה אמיתית שצריך להתגבר עליה ואם בסוף לא נצליח אמליץ לחזור לעולם הישן”. גפני קרא לנציגי רשות שוק ההון להיפגש עם סוכני הביטוח על-מנת לדון בתלונות ובליקויים שנתגלו. “אנחנו רוצים פתרון שיועיל לחוסכים, למעסיקים וגם לסוכני הביטוח. אני קורא לצדדים שלא להתבצר בעמדותיהם. תגיעו למתווה מוסכם ואנחנו נאשר אותו” אמר.