״זה שהעסק שלך מצליח – לא אומר שאתה מותג” כוהנת המותגים שרה מאיר, מסבירה מה הופך עסק להיות מותג, למה לא כל עסק מצליח הוא בהכרח מותג, ואיך אפשר להפוך להיות מותג על ולנצח את המתחרים שלך

הרבה בעלי עסקים מצליחים, מוותרים על תהליך של אסטרטגיה מקצועית, בידול ומיתוג. במקום זאת הם בוחרים להוציא תקציבים גדולים על משפכי שיווק שלא מניבים תוצאות, בוודאי לא לטווח ארוך ולא מבליטים אותם מעל המתחרים

שרה מאיר באירוע תוכן לעסקים וחברות מעסק למותג
שרה מאיר באירוע תוכן לעסקים וחברות מעסק למותג (צילום: ירון גרז'ינה)

עלינו לירושלים לכוהנת המותגים שרה מאיר על מנת להבין את חשיבותו של תהליך מיתוג מקצועי לעסקים מצליחים. בדקנו את הקשר בין רווחיות העסק לבין מיתוג חזק. ואיך אפשר להפוך מעסק מצליח למותג נועז שמכפיל ומשלש את הכנסותיו.

ראשית, על מנת להבין את המושג ‘מיתוג’ השגור בפי עסקים רבים, צריך לבחון דוגמאות ומחקרים של מותגים בארץ ובעולם. איך יתכן שעסק אחד בתחום משקפי השמש מצליח לעומת האחר. פרופ’ יעקב גולדנברג במאמרו ‘קסמם המרפא של המותגים’, מדגיש את הערך שיש למותג בעיני הלקוח: “לקוחות רבים, במיוחד אלו שאינם רגשי מחיר, יעדיפו מוצר בעל שם מותג ידוע על פני מוצר זהה בכל תכונותיו אך ללא שם המותג המוכר. למשל בשר בעל מוניטין היה טעים לנבדקים יותר מאשר אותו בשר שמקורו הוסווה. הצרכן משכנע את עצמו שהבשר או היין ערבים יותר לחיכו, אם שילם בעבורם יותר ואם הם בעלי תו שייכות לחברה מוכרת”. 

שרה מאיר, כוהנת המותגים הגדולה בארץ עונה על השאלה למה לא כל עסק מצליח, הוא מצליח באמת. ומי הם מותגי העל שעברו תחת המשרד שלה. את משרדי שרה מאיר מקשטים אריות בצורת, פסלים, תמונות ועוד. וכך נראית מאיר, כמו לביאה. לביאת המותגים הנועזים והשואגים. 

מי היא שרה מאיר כוהנת המותגים שכובשת את הארץ ומוציאה מותגים רבים לאור? 

היא בטוחה בעצמה, חדה, חריפה ואומרת את האמת בפנים. אין לה סנטימנטים והיא לא בוחלת בשום אמצעים. דובקת במטרה ולא מוותרת לבעלי העסקים המגיעים לתהליך שלם של מיתוג. “אני לא לוקחת כל עסק כלקוח שלי” פותחת את השיחה מאיר. “כשמגיעים אלי לפגישה אני בוחנת את נכונות היזם לקראת התהליך, לא כל יזם ואיש עסקים מתאים לתהליך עומק כזה”. 

אז שרה, בטח רבים שואלים אותך את השאלה הזאת, מה חשיבותו של מותג בעיניך?

“זה נכון ששואלים אותי את השאלה הזאת הרבה ואני תמיד שמחה לענות. בעולם העסקים לא מספיק רק להקים ולתפעל עסק. אתה יכול להיות עסק מצליח וראיתי כאלה. אבל, אם אתה לא מותג אתה מפסיד הרבה מאוד אפשרויות לגדול. אחדד את זה, כשאתה מגיע ממקום של מותג אין גבול לפוטנציאל שאתה יכול לממש. אתה נותן ערך ללקוח. לא משהו פיזי, אלא משהו רוחני, רגשי, שאי אפשר למדוד בשום כסף שבעולם. למשל, נטפליקס נבחרה למותג השנה לפי מדד המותגים לשנת 2019 של גלובס, ולמה? הם עשו ההפך מהמתחרים שלהם, הם הביאו בשורה חדשה לשוק, הן מבחינת סגנון הצפייה והן מבחינת המחיר. לקוחות רבים של הוט ו- YES נטשו אותם על מנת לקבל חוויה ושירות טוב יותר. הלקוחות יכולים להתנתק בקלות, החיבור לא מצריך שעות של שיחות עם שירות לקוחות, ולחכות בבית להתקנה בין השעות 10:00-14:00. נטפליקס שינתה את פני הטלוויזיה בישראל והפכה להיות מותג נועז והשאירה אבק למתחרים.

מה קורה לעסקים מצליחים שהם לא ממותגים?

בעידן של היום, עסקים לא ממותגים, מצליחים ככל שיהיו, נשענים על המכירות והלקוחות, הם עסוקים במחירים ובמתחרים. בנוסף, הם תלויים בצרכנים ומקווים שלא תהיה קריסה כלכלית במשק. זה משהו שאני לא מצליחה להבין,  איך עסק יכול לאפשר לעצמו דבר כזה.
למעשה,  אין שווי אמיתי לעסק. אם משהו קורה העסק יכול להתרסק. לדוגמה מדונה, את יודעת כמה היא שווה היום? מיליארדי שקלים. היא מצליחה לא בגלל השירה, בגלל שהיא מותג. היא מעניקה ערך רגשי לקהל המעריצים שלה. היום הצורך להיות מותג נועז, זה דבר בסיסי”.

המודל האסטרטגי למיתוגי העתיד של שרה מאיר
המודל האסטרטגי למיתוגי העתיד של שרה מאיר (ממאגר אישי)

מה את יכולה לספר לנו על המותגים שעברו במשרד שלך, האם מצאת מאפיינים דומים? 

“בוודאי, ראיתי המון עסקים מצליחים שאין להם שיטה מובנית. הם פיזרו תקציבי ענק על אפיקי פרסום שונים, קידום ממומן, בגוגל, יוטיוב ואפילו בערוצי הטלוויזיה ושום דבר לא קרה. המחזור עדיין לא עלה באופן משמעותי. הרבה עסקים אמרו לי ‘כבר מיתגו אותנו, זה לא עזר. המחזור לא הכפיל את עצמו כמו בתכנון השנתי’. כל הדברים האלה ברורים לגמרי, אם אין לך שיטה מדויקת, אסטרטגיה חזקה, לא משנה כמה כסף תוציא על משפכי שיווק, שהם חלק חשוב בתכנון של הבאת לקוחות חדשים. למעשה זה ‘המסע’ שעובר הלקוח מהרגע הראשון שהוא פוגש את המוצר או העסק, ועד הרגע שהוא ירכוש את המוצר או השירות. במידה ולא עושים את זה נכון זה לא יניב את התוצאות הרצויות”.

את יכולה לתת לנו דוגמה למותג כזה? ששאגת את הצעקה שלו? 

“קודם כל, אני לא שואגת עבורם”, מחייכת מאיר. “בסופו של דבר המותגים שואגים את השאגה שלהם. אתן לך דוגמה של אשת עסקים שהגיעה אלי עם עסק מצליח מאוד. צביה וילצ’יק בעלת עסק לשיווק, פיתוח וקשרי אדריכלים. וילצ’יק יזמה הקמת קהילה שלמה המחברת בין בעלי מקצוע, ספקים וחברות בתחום העיצוב והבניה לבין מבקשי שירות וגורמים רלוונטיים בתחום. היא הגיעה אלי ממעמד עסקי גבוה ועסק מצליח מאוד. עם רשימת תפוצה של כמעט עשרת אלפים לקוחות”.

שרה מאיר בהרצאה ל-1200 נשות עסקים
שרה מאיר בהרצאה ל-1200 נשות עסקים (צילום עזרא טרבלסי)

אם היא הצליחה למה היא בכל זאת הגיעה אליך? 

“הנוסחה פשוטה מאוד” מדגישה מאיר. “כי לא היה לה בידול ושיטה. עדיין השוו אותה למתחרים. בתהליך שעברנו יחד עברנו מהפך מעסק שעושה קורסים, לאקדמיה מקצועית ללימודי השיווק והבנייה. שנה מתחילת התהליך אצלי, ווילצ’יק מובילה מעל המתחרים. אין הזדמנויות עסקיות שהיא לא יודעת לנצל נכון. היא נהייתה סלבריטאית בתחומה. והפכה להיות מותג חזק שמותיר אבק למתחרים. לתוכניות הליווי שלה מגיעות חברות ענק. לסיכום היא הגיעה מעסק מצליח ויצאה כמעצמת ענק. היא הכפילה ואף השלישה את ההכנסות וכל מהלך שהיא בונה מוביל לשני”. 

מה ההגדרה שלך למותג?

“דבר ראשון לפני הכל  צריך להבין לעומק את המשמעות. עסק שהוא לא  מותג, יכול להיעלם בשניות. אין לו ערך, הלקוח כל הזמן פוזל למתחרים ומשווה מחירים. אני אוהבת להאניש את המונח מותג לבני האדם. אפילו תינוק בן יומו מחפש שייכות, הוא התינוק של אמא ואבא. אנחנו מטבענו יצורים שרוצים להשתייך למשהו. ברגע שאנחנו מותג אנחנו גורמים לצרכן להשתייך אלינו, הוא שלנו. אנחנו נוגעים בו בצורך בסיסי. מצחיק אותי הרבה פעמים, עסקים המעידים על עצמן ‘אנחנו מותג’. זה לא מספיק להגיד אני מותג ובטח שלא מספיק לוגו, פלייר ועמוד עסקי. צריך לשאול שאלות נכונות כמו: איזה שייכות אתה מייצר, איזה ערך אתה נותן ללקוחות שלך, מה הבידול שלך? ברגע שעסק יודע לענות על השאלות בצורה ברורה ומדויקת.  אפשר להתחיל להתייחס אליו כמותג.

שמענו שיש לך תוכנית ייעודית לעסקים שרוצים להפוך להיות מותג, ספרי לי עליה?

״בשביל להפוך למותג צריך לעבוד עם תוכנית מסודרת. לא משנה כמה העסק מצליח, תוכנית מסודרת עם יעדים ואסטרטגיה תעלה את העסק לרמות שלא הכרת עד היום. פתאום ההצלחה העסקית של החברה והעסק מונגשת להמונים. אפילו הלקוחות והעובדים חווים את ההצלחה. הפיתוח והצמיחה של העסק נעשים בצורה שיטתית וברורה. מיתוג אצלנו הוא פתח לפריצה עסקית. אצלנו מיתוג זה לא לוגו וחלון ראווה יפה, אצלנו מיתוג זאת בשורה, יצירת תפיסת עולם ייחודית לעסק ועיצוב חוויית לקוח מלאה בתשוקה. אני בונה ללקוחות שלי שיטה עם נוסחה שגורמת ללקוחות להתמגנט ולהתחבר למותג”.

צביה וילצ'יק עוד מותג גדול ושואג מבית שרה מאיר
צביה וילצ’יק עוד מותג גדול ושואג מבית שרה מאיר (צילום: יהודית הופמן)

שרה, מה את מציעה לעסקים מצליחים שרוצים להפוך להיות מותג ברמה שאת מדברת?

לבוא ולהצטרף אלי לשיעור חי, בו ישתתפו 15 בעלי עסקים מובחרים, שהולכים להיות נבחרת האריות שלי. בשיעור נבין למה זה שאתה מצליח – לא אומר שאתה מותג. למה ׳המותג׳ שלך לא משקף את ההצלחה העסקית, ואיך בכל זאת העסק שלך יכול להיות מותג על שגורם למתחרים להסתכל עליו מלמטה. מה ששמעו עד היום על מיתוג, אסטרטגיה, שיווק ופיתוח עסקי צריך להשאיר בצד. זה לגמרי הולך לשנות את פני החברה או העסק של יזמים רבים. מי שמעוניין יכול לקרוא עוד על השיעור החי, כאן.

כולם יכולים להשתתף? 

“התנאי הראשון להשתתפות זה עסק עם מחזור של 2 מיליון שקלים בשנה. בנוסף, אני הולכת להציג איך מיתוג יקפיץ את העסק ואיך הוא הולך להיות מערך בלתי נפרד. ולהראות את החשיבות של מערך שיווק מתוכנן, יעדים ומטרות. עסקים שרואים את עצמם מצליחים ורוצים להיות מצליחים הרבה יותר, מוזמנים להירשם כאן.

נשמע מעניין, מתי ואיך יתקיים השידור החי? 

“על כוס קפה מול המחשב, הטאבלט או המובייל. ושוב אני מדגישה רק למי שרוצה לקבל יתרון אמיתי ומפתיע כדי שאף אחד לא יוכל להתעלם יותר מהעסק שהוא מוביל. לכן אני תמיד שואלת את העסקים שמגיעים אלי, האם אתם מתאימים להיות חלק מנבחרת האריות השואגים? במידה וכן. בואו להצטרף לשידור החי שלי וללמוד איך הופכים לאריות שואגים, לחצו כאן לפרטים נוספים.

בוא להיות אחד מהאריות השואגים
בוא להיות אחד מהאריות השואגים (ממאגר אישי)

הבהרה

אתר דה-רוטשילד מארח לעתים כתבות ממומנות ומקודמות. כתבות שכאלה מכילות תוכן ומידע שיווקי. מערכת דה רוטשילד אינה אחראית למהימנות המידע ועצם פרסומה של הכתבה אינו מהווה המלצה או הצעה של מערכת דה רוטשילד לרכוש ו\או להשתמש בשירותים או המוצרים המופיעים בה.