השר גלנט לקבלנים: נגדיל משמעותית את היתרי הבנייה

שר הבינוי והשיכון חתם על הוראה להקלות רגולציה, ומבטיח בכנס מועצת ענף הבניה: ״ב-2019 המכונה תעבוד בתפוקה מלאה, ונייצר יותר דירות״

השר יואב גלנט צילום: חורחה נובומינסקי

“בשנת 2017 ינתנו פי 2 היתרי בניה לעומת 2014, וב-2018 יהיו פי 2 התחלות בניה מ-15. בשנת 2019 המכונה תעבוד בתפוקה מלאה, והמשמעות של הכל היא שנייצר יותר דירות”, כך אמר היום שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, בפאנל מועצת ענף הבניה שהתקיים היום (רביעי) בתל אביב, בהשתתפות בכירי הענף.

בפאנל הציג גלנט גם את ההקלות הרגולטוריות עליהן חתם, להסרה נוספת של החסמים בענף.

רוני בריק, יו”ר התאחדות בוני הארץ, ברך את גלנט על ההקלות לענף ואמר כי “זהו יום חג לענף הבנייה, כשהשר העניק את חתימתו לצמצום הרגולציה המיושנת בענף. חיכינו לזה אחרי עבודה משותפת של שנה וחצי שנעשתה בהתאחדות בוני הארץ ומשרד הבינוי והשיכון, והשינוי עבר ברוב מכריע במועצת הקבלנים”.

“צמצום הרגולציה המסורבלת יקל על הקבלנים ותיתן להם את מרחב הפעולה הדרוש לייצר עסקאות נוספות בשוק הנדל״ן הישראלי. צריך לזכור, שבסוף היום, המשמעות של הקלת רגולציה בתחום הבנייה מייצרת אפשרות לעמוד במשימה הלאומית שלנו – יצירת פתרונות דיור במהירות”, הוסיף בריק.

“מצב חברות הביצוע הולך ומתדרדר”

ההקלות התקבלו בשמחה על ידי הקבלנים, אולם בדיון שקדם להכרזה, בכירי הענף העלו בפני השר את הקשייים הקיימים בפעילותם, וחוסר יכולתם לייצר את יחידות הדיור הדרושות למשק.

חיים פייגלין, מנכ״ל צמח המרמן, אמר כי “מצב חברות הביצוע הולך ומתדרדר. חברות גדולות וותיקות כמו א.דורי ואורתם סהר נשחקות. מצבם של הקטנים אפילו יותר שברירי, מכיוון שהמחלה היא מדד תשומות הבניה. חברות הביצוע מתקשרות בהיקפים אדירים של מעל מיליארד שקל בשנה. התקשרויות ארוכות טווח של 3-4 שנים, ומדד תשומות הבניה שוחק אותם, כי הוא לא מייצג מה שקורה בפועל. כולם דואגים לציבור וליציבות הבנקים והרשויות המקומיות, אבל אף אחד לא דואג לשדרה הניהולית של ענף הבניה”.

עמיר שאלתיאל, יו”ר אלדר שיווק, אמר כי “ניתחנו פרויקטים של 3,000 יח״ד שהיו צריכים לצאת לשיווק, ובסופו של דבר ראינו התארכות של תהליכי הרישוי. לפני 3 שנים הכריזו על הקמת מכוני הבקרה, עברו 3 שנים ואין מכון אחד כזה. אין שיפור בקצב הרישוי של פרויקטים. יש אי התאמה בין מה שקורה בממשלה, ובין הרשויות המקומיות, שעושות מה שהן רוצות. קבלנים מי שלוחץ יותר מקבל יותר, וזה לא תהליך. בהונגריה לוקח 3 חודשים לקבל היתר בניה, ובישראל שנתיים. צריך להבין שיש בעיה חמורה בבירוקרטיה של הרשויות. צריך להכריז מלחמה כוללת בבירוקרטיה – להגדיר לוחות זמנים ומי שלא תעמוד בהן תקבל קנס, ומי שכן תקבל פרס”.

אלי אביסרור, יו”ר ארגון קבלני באר שבע והדרום ומנכ”ל חברת אביסרור משה ובניו, אמר כי “הקבלנים שזוכים במרכזי מחיר למשתכן צריכים להמתין שנתיים כדי לקבל את הקרקע, ולממן את הכל. מדברים על רפורמות אבל בסוף חוזרים אחורה. לא רואים שום שינוי, והכל תקוע כמו כל הליך רגיל. המשתכנים יקבלו את הדירות עוד 5-6 שנים ואני לא חושב שזו המטרה שלכם בממשלה”.

שאולי לוטן, מנכ״ל חברת לוינשטיין, אמר לגלנט כי “יש רצון של הממשלה לעזור, הבעיה שזה לא זז. מבחינת הרשויות יש רצון, אבל אין כוח אדם. הצעתי לשר, אם אפשר לגייס מהנדסים מבוגרים במשרה חלקית שיעזרו לעירייה. המכונים שהוקמו לא עומדים בעומס, צריך למסד את התקינה – לא יעלה על הדעת שהיתר שקיבלתי בעיר אחת, לא אקבל כי כיבוי אש של עיר אחרת מעכב. אין לי דרך לדעת את זה מראש”.

טענות בעניין פיתוח התשתיות

גם בנושא פיתוח התשתיות המלוות את פרויקטי המגורים, היו טענות רבות למשתתפים. אשר גרין, סגן נשיא ההתאחדות ויו״ר אגף בנייה חוזית, “ממשלת ישראל קיבלה החלטה לפתור את המשבר, אבל שכחה את הדרך – את הכבישים והתשתיות המובילות לדירה. ב-2001 החליטה המדינה על צמצום הזרים בענף בפרויקטים ממשלתיים. הממשלה הנוכחית קיבלו החלטה שזרים יועסקו רק בבניה למגורים. אותה החלטה גם היא לגבי הפלסטינאים, המקבלים אפשרות לבנות למגורים. עם מי יעבדו קבלני הבניה הציבורית? הקבלן שסולל מנהרות לכביש 1 לירושלים עם מי יעבוד כדי לשחרר הפקקים?”.

צביקה חודרלנד יו״ר אף התשתיות הוסיף כי “המדינה היא זו שמובילה את הקבלנים לפשיטת רגל. זה מתחיל בתכנון לא מושלם. מתכננים חודשיים ועובדים שנתיים במקום ההיפך. לוקחים את הקבלן הזול ביותר, בלי פרמטרים של איכות”.

הקבלנים הביעו בפני השר את חששם מבחירות וחוסר יציבות פוליטית. אבי זיתוני, מנכ״ל חברת הבניה א.זיתוני טען כי “בחירות לא טובות לענף. צריכים יציבות. בממשלה הקודמת יאיר לפיד הביא את מע״מ אפס ורוכשי הדירות חיכו לתכנית, ושכשלא יצאה לפועל רכשו דירות והמחירים עלו. תכנית למשתכן מתחילה לתפוס תאוצה, אבל אם יהיו בחירות אנשים יחששו שהתכנית לא תמשיך, וימתינו עם הרכישה, ושוב יעלו המחירים אח״כ וצריך לחשוב על זה”.