הפיקוח על הבנקים למען משקי הבית

בכנס שהתקיים תחת הכותרת "הלקוח במרכז" הכריז הפיקוח על צעדים שמטרתם להבטיח שגם לקוחות הבנקים ייהנו מהחיסכון שייווצר כתוצאה מתהליכי ההתייעלות בבנקים, ומהמעבר לבנקאות ישירה

ד"ר חדווה בר, המפקחת על הבנקים (צילום: בנק ישראל)

הפיקוח על הבנקים הכריז היום (רביעי) על צעדים לטובת משקי הבית, בתחום העמלות וההוגנות בגביית חובות.

בכנס שהתקיים תחת הכותרת “הלקוח במרכז” הכריז הפיקוח על צעדים שמטרתם להבטיח שגם לקוחות הבנקים ייהנו מהחיסכון שייווצר כתוצאה מתהליכי ההתייעלות בבנקים, ומהמעבר לבנקאות ישירה.

בנוסף, בקרוב תפורסם הוראה שתוביל להגברת השקיפות וההוגנות ולהגברת הבקרה, בכל הקשור לאופן הגבייה של חובות משקי בית ועסקים קטנים בבנקים.

המפקחת על הבנקים, ד”ר חדוה בר אמרה, “אנחנו פועלים להבטיח שגם לקוחות הבנקים ייהנו מהחיסכון שנוצר לבנקים כתוצאה מתהליכי התייעלות שאנו מובילים במערכת הבנקאית. הבנקים מצמצמים את כוח האדם וחלקם מקטין את מספר הסניפים, והלקוחות מצידם פונים לביצוע יותר פעולות באמצעים ישירים, כגון האינטרנט, האפליקציה בטלפון הנייד והמכשירים האוטומטיים. הצעדים שהודענו עליהם היום, בתחום העמלות, יסייעו להבטיח שהחיסכון שנוצר לבנק כתוצאה מתהליכי ההתייעלות יגיע גם ללקוחות”.

סגנית המפקחת, עודדה פרץ הוסיפה כי “ההוראה בנושא גביית חובות היא אחת ההוראות הצרכניות החשובות ביותר שהוצאנו בשנים האחרונות, והיא תבטיח כי תהליך גביית החובות מלקוח שנקלע לקשיים ולא עומד בהסכם, יהיה הוגן”.

“נקודת המוצא ממנה יוצאת ההוראה היא שחובות יש לשלם. יחד עם זאת, אנו מצפים מהתאגיד הבנקאי לנהוג בהוגנות כלפי הלקוח בכל שלב של מערכת היחסים עם הבנק, גם כאשר היא עולה על שירטון. ההוראה היא תוצר של בחינה מעמיקה של הנושא שנעשתה במסגרת צוות עבודה משותף של בנק ישראל, המערכת הבנקאית ורשות האכיפה והגבייה, ואנו מאמינים שניתן בה מענה לסוגיות שעלו מכל הגורמים הללו ושמצבם של הלקוחות הנקלעים לקשיים בתשלום חובם יוטב”, הוסיפה פרס.

על מה מתלוננים הלקוחות?

בכנס הוצגו הצעדים שביצע הפיקוח על הבנקים בשנה האחרונה להגברת ההוגנות והאמון במערכת הבנקאית, ולקידום התחרות.

מספר בנקים הציגו בכנס את הכלים וההצעות שהם מציעים כיום למשקי הבית ולעסקים הקטנים.

בכנס התקיים גם פאנל של נציגי תלונות הציבור של הבנקים, בראשות מנהלת היחידה לפניות הציבור בפיקוח על הבנקים, עינב הכט עמיר, שבו דנו בשאלה “על מה לקוחות הבנקים מתלוננים” וכיצד מטופלות התלונות בבנקים ובפיקוח. בפאנל השתתפה גם עו”ד סילביה סגל מ”אמון הציבור”.

המפקחת, ד”ר חדוה בר, הדגישה את העובדה שהקשר בין המערכת הבנקאית למשקי הבית והעסקים הקטנים הפך יותר אינטנסיבי בשנים האחרונות, ושהבנקים הגדילו את הפעילות עם משקי הבית על-חשבון ירידה בפעילות עם הלווים הגדולים במשק.

היא מנתה את הצעדים המרכזיים שקידם הפיקוח  בשנה האחרונה לטובת משקי הבית, וביניהם: הפחתת עמלות לאזרחים ותיקים ובעלי מוגבלויות, הקלת רכישת דירות לצעירים בפרויקטים של  “מחיר למשתכן”, אתר “הר הכסף 2” שהפיקוח השיק כדי לאפשר למשקי הבית למצוא פיקדונות “אבודים” ללא תנועה, ופעילות הגברת מודעות פיננסית שיזם הפיקוח והובילו הבנקים ואיגוד הבנקים. לצד כל אלו הציגה המפקחת את כל הצעדים המבניים שעשה בנק ישראל להגברת התחרות בתחום הבנקאות.