הממונה על ההגבלים: לאפשר לנהגים פרטיים להסיע בתשלום

עו"ד מיכל הלפרין: "הגיעה העת לבטל את התקנה שלא מאפשרת לנהגים פרטיים להסיע אנשים כנגד תשלום"

מונית (צילום: יח"צ)

וועדת המדע של הכנסת דנה היום (שני) בנושא ‘הגברת התחרות באמצעות התחבורה השיתופית’.

יו”ר הוועדה ח”כ אורי מקלב פתח את הדיון ואמר, “התכנסנו לדיון המשך כדי לקדם ולדחוף את נושא התחבורה השיתופית, שאנחנו יודעים שמבחינה חברתית תביא להוזלה משמעותית עבור האזרח וכן להקלה בהגעה לנקודות אליהן לא תמיד התחבורה הציבורית מגיעה, או לא מגיעה באופן רציף”.

לדבריו, “ברמה המערכתית יש חשיבות בכל הנוגע לעומס בכבישים ולאיכות העבודה שיורדת לאחר שאנשים נשרכים בכבישים ומגיעים מותשים למקום עבודתם. ישנה גם חשיבות של איכות הסביבה וזיהום האוויר. הטכנולוגיה נותנת מענה לצורך שהיה קיים תמיד ואנחנו כבר רואים את השימוש בתחבורה שיתופית, לא ניתן לעצור זאת. כדאי שנגיע להסדרה לפני שיקובעו דברים בשטח ונאלץ לרדוף אחריהם”.

הממונה על ההגבלים העסקיים עו”ד מיכל הלפרין ציינה, “התחברו כאן יחד 2 אג’נדות מאוד משמעותיות והביאו אותנו להתעסק בנושא”.

“המצב של התחבורה הציבורית בישראל בכי רע, השימוש ברכבים פרטים הולך וגדל, ולצד כך ההתפתחות הטכנולוגית נותנת לנו ליצור מנגנונים שמאפשרים מגוון שירותים לציבור. למדינת ישראל אין פריבילגיה להדוף את הפתרונות האלה החוצה. אנחנו צריכים לאמץ כל רעיון של תחבורה שיתופית”, הוסיפה.

הלפרין ציינה כי היא מתייחסת למגוון האפליקציות והאפשרויות הקיימות, מכאלה המקשרות בין נהגי מוניות לנוסעים דרך אלה המקשרות נוסעים פרטיים בעלי יעד משותף תמורת השתתפות בעלויות ועד לנהגים פרטיים שיגבו תשלום בעבור נסיעות בדומה לנהגי מוניות.

“על רקע כל הטכנולוגיה החדשה הזו חובה עלינו לבחון האם ההסדרה של מוניות מסורתיות היא עדיין ישימה ועדיין חובה. זה לדעתנו שוק בו כל הפתרונות מתקיימים לצד עולם מוניות שממשיך ומתפקד. כדי שזה יקרה אנחנו צריכים רגולציה תחרותית למוניות, כדי שגם הם יוכלו להתחרות. החסם הראשון הוא עלות המספר הירוק, 245 אלף שקלים, החסם השני זה ההכשרות, לאפשר כניסה ללא הכשרה ארוכה”, אמרה הלפרין.

היא הציגה נתונים לפיהם מ-1952 כמות המוניות לאלף איש בישראל עלתה ב-קצת יותר מפי 2, בעוד כמות המכוניות עלתה בכמעט פי 300. “אנחנו חסרים במוניות, בראש ובראשונה אנחנו מגדילים את ההיצע, את הזמינות ואת איכות השירות” ציינה.

עוד הציגה הלפרין כי השימוש באפליקציית אובר עלה משמעותית בשנים האחרונות בערים שונות בעולם, כאשר בניו יורק מהווה החברה למעלה מ-20 אחוזים מנתח השוק ובסן פרנסיסקו למעלה מ-70 אחוזים, וכי בסך הכל גם אם אחוז השימוש במוניות יורד מביאה התחבורה השיתופית לעלייה בשימוש הכולל בצורות התחבורה השונות לרווחת הציבור.

במענה לשאלת ח”כ דב חנין – “האם התחבורה השיתופית לא תפגע בפיתוח תחבורה ציבורית ראויה?”, השיבה הלפרין כי “לתחבורה הציבורית יש את הבעיה של הקילומטר הראשון והאחרון, אנו נאלצים לגרור עצמנו אל התחנה וממנה, כאן יש לנו פתרון מאוד זמין בקצוות. אנחנו למעשה מאוד מעודדים את התחבורה הציבורית, אם אדע שבתחנה המרכזית יש לי תחבורה שיתופית זמינה אשתמש הרבה יותר באוטובוס וברכבת”.

בנוגע לשיקולים ביטחוניים ובטיחותיים הציגה הממונה כי הדירוגים של המשתתפים באפליקציות השונות של התחבורה השיתופית מאפשרים לנו לבחור את הנהג שאנחנו רוצים. “אנחנו לא פוסלים את השיקול אבל חושבים שהוא לא יכול לעצור את הכניסה של התחבורה השיתופית. אם משרד התחבורה מוטרד שיסדיר את הדבר בצורה נכונה”.

ח”כ מקלב ציין בנוגע לדברים כי “הציבור מספיק בוגר כדי להחליט אם הוא מרגיש מספיק בטוח לנסוע עם השכן שלו או עם אדם שעובד בסביבתו”.

בסיכום דבריה קראה הלפרין כי “הגיעה העת לבטל את התקנה שלא מאפשרת לנהגים פרטיים להסיע אנשים כנגד תשלום”.

“אני קוראת לנהגי המוניות לתפוס בשתי הידיים את הרצון לנהל איתם משא ומתן. אי אפשר לעצור את הכניסה של התחבורה השיתופית כדי להגן על הסכומים שנהגי המוניות שילמו בעבר, זה מזכיר לי את המחשבה שלא להכניס את מכונות הדפוס לשימוש כדי להגן על הכמרים שכתבו בנייר ועט”, אמרה הלפרין.

דרור גנון, מנהל אגף בכיר תכנון, תפעול ורישוי תח”צ במשרד התחבורה: “אני מגיע עכשיו מוועדת הכלכלה, בקרוב יהיו 20 אלף רכבים שיוכלו להשתלב בתחום המוניות השיתופיות. זו עוד החלטה שמאפשרת אמצעי נוסף לאנשים שמעוניינים לנסוע בדרכים אחרות. בנוגע לתחבורה שיתופית בכלל, הנושא מקודם, אנחנו עדיין בוחנים את המשמעויות של זה. בקרוב תשמעו על צעדים שיקרו”.