דה רוטשילד בדק : איך מוכרים באיביי בקלות ?

אנחנו שומעים מסביבנו סיפורי הצלחה לא מעטים שגורמים לנו לתהות - איך מוכרים ב-Ebay? זה לא הולך להיות קל, אבל האתגר, הסיפוק והכסף שיבואו בעקבות ההצלחה - מצדיקים את האפשרות ללמוד על דרך נוספת להרוויח עוד כסף

eBay. דרך מצויינת להרוויח כסף בהישג ידכם (צילום אילוסטרציה: פיקסביי)

לפני ארבע שנים מאט ואמנדה קלרקסון הגיעו ממש עד פת לחם. הוא היה נגר שעבד כשכיר בנגריה – והיא מכרה פשטידות ולא ראתה הצלחה גדולה במיוחד.

בני הזוג, שניהם לא בוגרי 12 שנות לימוד שנשרו מבית הספר עם כישורים מועטים מהחינוך הפורמלי – חלמו על חיים אחרים. הם החליטו להקים עסק חדש – וניצלו את אחד מהחדרים בביתם לשם כך. החלום שלהם, הפך לעסק שמגלגל כ-750 אלף בממוצע בשנה.

איך זה קרה? סיפור ההצלחה מתחיל בעבודה נגרות שביצע מאט – והיתה ממוקדת בבית אחוזה של אנשים עשירים מאוד. הוא מספר, “הגעתי לאחוזה למדידות – וראיתי את בעל הבית. הייתי חייב לשאול אותו – איך הוא התעשר. הוא ענה לי בפשטות: ‘יצרתי תוכנה עבור האינטרנט. אין לי מושג איך בדיוק ואני לא יודע להשתמש יותר מדי במחשב. פשוט היה לי רעיון ונעזרתי באחרים כדי לתרגם אותו לשפה הנכונה'”.

הסיפור השפיע על מאט שסיפר אותו לאמנדה. השניים החלו במקביל לעבודותיהם, למכור מוצרים באמצעות eBay. הם מכרו תקליטורי DVD וספרים ישנים שלהם – וגילו שאנשים מתעניינים בכל אחד ואחד מהם.

בחלק מהפריטים בני הזוג כה נדהמו מהביקוש – ששאלו את אחד הקונים – מה הוא מוצא בספר כה ישן. התשובה היתה שזה מזכיר לו תקופה שמחה בחיים. השניים הבינו שכל דבר ישן יכול להפוך לכסף ויש לו קונים.

השלב הבא היה להתקשר עם ספקים למוצרים מאוד מסויימים. הם בחרו בענף הקמפינג ובנישות מסויימות. גם הפעם הם נחלו הצלחה. הם גם לא קפאו על השמרים מבחינה עסקית – וניצלו חלק קבוע מזרם ההכנסות ההולך וגדל כדי להתמקצע בכל אספקט אפשרי של תחום המכירות והשיווק.

זוכרים את בעל האחוזה שמאט עבד אצלו? היום מאט ואמנדה הם כבר בעלי אחוזה משלהם. הם אגב, לא הפסיקו מעולם למכור ב-eBay.  הם עובדים פחות מ-10 שעות בשבוע בניהול העסק – והכל מתבצע באמצעות אוטומציה של המסחר כולו.

כן, אתם אומרים לעצמכם עכשיו, תמיד שמענו סיפורי הצלחה כאלה – אבל איך עושים את זה במציאות? זה ודאי לא פשוט – אבל עסק כזה – יכול להיות בהישג ידכם.

המלאי הראשוני: מוצרים מהבית

הציעו למכירה כל מה שאתם מרגישים שמיותר בביתכם. התחילו במכירת מוצרים מהבית ב-eBay. שאלו גם בני משפחה וחברים אם יש דברים ישנים שהם מעוניינים להיפטר מהם. הדברים הללו יכולים להיות מתורגמים עבורכם לכסף.

זה בדיוק השלב שתרצו לטעות ולהשתפר. כשאתה מוכר מוצרים מהבית אתה יכול רק להרוויח ולא להפסיד – משום שלא השקעת במלאי או בשיווק. זה הזמן לקבל פידבקים חיוביים רבים ככל האפשר כדי לבנות את האמינות של חשבון המכירה שלכם.

איתור נישות וספקים

ברגע שהתקדמתם מומלץ לכם לחפש את הנישה הייחודית שלכם. חפשו מוצרים מסויימים שנרכשים – אבל אין להם יותר מדי ספקים או מוצרים שאולי תוכלו ליצור להם תת נישה משלכם.

השתמשו בכל האפשרויות כדי לחפש ספקים זולים עבור הנישה שלכם – בארץ ובעולם. המטרה היא לקבל את המחיר הטוב ביותר – כדי להציע אחר כך את המכירה במחיר הזול ביותר.

יש נטייה לחשוב שהספק הזול ביותר תמיד יהיה בסין. יכול מאוד להיות שבסוגיית המחיר זה נכון אבל מן הסתם תרצו למכור מוצר שהוא גם איכותי. חפשו לעומק והשוו בין דגמים דומים של אותו מוצר – כדי להציע ללקוחות שלכם את המוצר הטוב ביותר במחיר הזול ביותר.

ברגע שמצאתם את הספק – בנו איתו מערכת יחסים כדי להבטיח שתמיד יהיה לכם מלאי. אמון הוא בסיס חשוב לכל עסק – הן מצד הספקים והן מצד הלקוחות. לעתים משתלם מאוד לפגוש את הספק פנים מול פנים או לפחות לשיחת סקייפ. אם מדובר במדינה רחוקה זה עלול לעלות לכם כסף, אבל אין תחליף להיכרות שכזו – שיכולה לסייע לכם בהמשך.

פרסום חובה

ברגע שמדובר כבר בעסק שמתחיל להתקדם – כדאי לפעול בצורה שתשדר מקצוענות. צלמו את המוצרים בצורה מקצועית יותר, היפכו את דף המכירה למושך יותר.

היו אמינים כלפי הלקוחות – הציגו את המוצר בפרסום בצורה המיטבית – ואם מדובר ביד שנייה בצורה השקופה ביותר, כולל פגמים במידה ויש כאלה.

דאגו לפרסם מוצרים בהתאמה – הן מבחינת שעות שבהן קהל היעד שלכם אמור לשבת ליד המחשב, הן מבחינת שעות נוחות של הקהל – ובמיוחד, לא מאוחר או מוקדם מדי כדי שקנייה מיידית תבוא בחשבון.

גם כשאתם מעלים מוצר חשוב מאוד להציגו בצורה שונה נניח, מזו המוצגת בחנות. הרי אתם רוצים שיקנו אותו דווקא אצלכם – ולכן צריך לשכנע את הקונה הפוטנציאלי למה עדיף לו לקנות בחנות ה-eBay שלכם. ככל שהתיאור מגוון יותר וברור יותר – כך אנשים המתמקדים במוצר דומה לשלכם – יגיעו אליו.

חשוב שהמוצרים יהיו ממוקמים בקטגוריה המתאימה ביותר ויאופיינו במילות המפתח האופטימליות. זה לא פשוט כלל, משום שישנן לא פחות מ-50 אלף קטגוריות שונות וזה שדה מוקשים של ממש. נניח שתרצו למכור מכנסי ג’ינס לנשים בהיריון. אל תמקם אותם בקטגוריית בגדי נשים. חפש תת קטוגריה הרבה יותר מתאימה לצורך העניין.

בניית מאגר לקוחות

בקש מהלקוחות את המייל שלהם – עם הסבר שבעתיד תציע מוצרים ומבצעים שווים. תוכל לשלוח לאותה רשימה מדי פעם טיזרים למוצרים חדשים או לכאלו שנמצאים אצלך ‘על המדף’. אפשר לשלב טיפים או אפילו לשלוח לרשימת התפוצה כתבה בנושא מסויים וממנה להפנות למוצר שאתם מעוניינים למכור. זה עובד ומביא לא מעט לקוחות לרכוש דברים – לעתים בעיקר בשל האמינות והרצינות שאתם משדרים.

עוד דרך לשמר לקוחות היא שירות. הוסיפו לדף שלכם שאלות ותשובות נפוצות. דברו עם הלקוחות, בקשו מהם פידבק חיובי – דברו איתם על חווית המשתמש. אנשים מקבלים דרבון לקנות מוצר – אחרי שהם רואים שלמוכר יש ביקורות מצויינות. אם נוצר לכם קשר עם לקוח חוזר – בקשו ממנו לפרגן לכם בהרחבה וצטטו זאת באחד מהמיילים הבאים שתוציאו לרשימת התפוצה השיווקית שלכם.

כללים למכירה מוצלחת של מוצרים

  1. היו הכי ברורים: אם מה שאתם מוכרים אינו חדש ומושלם – חשוב להראות זאת בתמונות. ב-eBay, הלקוח הוא המלך, ואם הקונה שלך לא אוהב את מה שהוא או היא קיבלו, הם בסופו של דבר יקבלו את הכסף חזרה. הימנע מכך והיה אמיתי. כך גם לגבי מידות: תנו את המידות בצורה המפורטת ביותר.
  2. נסו להיות מפורטים בענייני מידות בגדים. אם אתה מוכר בגדים ב-eBay, צריך להיזהר ולדעת כי כל הבגדים שיוצרו בסין, הונג קונג, או קוריאה יהיה קטנים משמעותית מאלה שיוצרו באירופה וארה”ב. תנו את המידות בצורה הברורה ביותר – ונסו להשוות ביניהן לבין מידות במקומות אחרים. יש מי שנתקעים בשלב הזה של הקנייה – וכך תפטרו להם התלבטות או היסוס מיותר.
  3. אל תהססו. תתקנו. כשמדובר בבגדים או במוצר אחר שהוא בר תיקון קל – כדאי לתקן אותו ואז להציע למכירה. מחירו כמובן, יהיה גבוה יותר. ועוד טיפ דומה: גהצו בגדים. בגד מגוהץ נראה תמיד מקצועי יותר מבגד מקומט.
  4. סוד הצילום: התמונה של המוצר חייבת להיות נקייה. אל תציג דברים אחרים. הרקע צריך להיות הכי נייטרלי בעולם. בלי פנים, בלי סביבה – והכי טוב אם זה אפשרי, על רקע צבע אחיד שצורה שהמוצר הוא הכי בולט. יש לכם עד 12 תמונות לעמוד מכירה. נצלו אותן בחוכמה.
  5. דאגו לשלמות המוצרים: כשאתם שולחים מוצר והוא שביר או שיש סכנה שיינזק בדרך, דאגו לעטוף אותו בצורה המיטבית. עדיף בכזו שתהיה עמידה בטלטולי דרכים ורטיבות – במיוחד אם מדברים בבגדים או במוצרים אלקטרוניים.
  6. תנו שירות לקוחות לא פחות ממעולה. לקונים שלכם תמיד יהיה שאלות. לרבים מהם גם שאלות שלפעמים ירגיזו או יטרידו אתכם. הקפידו שלא להעביר רגשות, לענות במקצועיות – לכל אחד על כל שאלה. אלה דברים שגורמים לעתים ללקוח הכי סקפטי לקנות – ולו בשל העובדה שהתייחסתם לדבריו, עניתם לו והסברתם לו באופן מפורט את המצב.

התמדה בהתמודדות עם האתגר

ככלל, עסק eBay מצליח הוא עניין של הרבה מאוד התמדה. זה תמיד מתחיל בקטן ועם הרבה חששות. עד שהמוצר הראשון נמכר, אחר כך עד שבאתר נפתחים עבורך, כמוכר, אפשרויות נוספות – ואז גם להיכנס לעולם האוטומוציה של תהליך המכירה. כל זאת תוך כדי מחשבות על תמחור ללא הפסד, רווחים אפשריים, מיקסום שוק הלקוחות ועוד מגוון של נושאים.