איך הטיפול הרגשי הזה הופך ילדים לבעלי יכולות ביטוי ועמוד שדרה של סופרסטאר בתוך חודש וחצי?

בשנתיים האחרונות, גוברת ההכרה בקרב הורי רחובות והסביבה: בר שימרון, בת ה-28 היא המטפלת הרגשית "החצופה" שזכתה למוניטין של "הקוסמת" בעולם הטיפול הרגשי. הכל על הסודות מאחורי השיטה שעזרה ליותר מ543 משפחות להגיע לתוצאות העצמת הילדים.

בר שימרון- הקוסמת הם קוראים לה
בר שימרון- הקוסמת הם קוראים לה (צילום: חלי סלע)

יצאנו לברר איך הצליחה בחורה בת 28 לקבוע חוקי משחק חדשים בטיפול הרגשי עם הילדים- להפוך ילדים ביישנים או תוקפניים לבעלי עמוד שדרה וביטחון שמשתלבים בחברה ולגרום להורים ליישם את השיטה שלה ולחסל את האשמה ההורית דרך נוסחת השילוב הסודית שלה, הנחשפת כאן באופן חד פעמי.

אולי יעניין אותך גם:

הורים מאיזור רחובות והסביבה יעידו על כך כמעט פה אחד. בר שימרון היא המטפלת הרגשית שיודעת להעביר מסר בהיר ועוצמתי להורים בתוך תהליך של חודש וחצי בסופו היא מוכתרת שוב ושוב כקוסמת ומשנה מציאות משפחתית מהקצה אל הקצה.

שום דבר לא הכין את שימרון לשינוי שיצרה לפני כשנה, כשפרסמה לראשונה את תוצאות סיום קורס מיומנויות חברתיות שלה, אותו בנתה לילדים שמתקשים להתנהל בסיטואציות חברתיות ולכן פועלים באופן שמשאיר אותם בתסכול רב ומשאירים את ההורים עם כאב ראש מעיק ועשן מהאוזניים בניסיון למצוא את הטיפול המתאים.

מי מגיע אלייך לטיפולים?

״מגיעים אליי הורים מאיזור רחובות, יבנה נס ציונה והסביבה, בניסיון לעזור לילדים שלהם לבנות ביטחון עצמי, להביא עצמם לידי ביטוי בחברה באופן מותאם, מבלי שיחוו תסכול וקושי, יחד עם רצון עז ללמוד לעזור לילד ליישם את השיטה שלנו גם מחוץ לחדר הטיפולים ולשמר תוצאות לטווח ארוך״

את יודעת, הרבה מטפלים עושים הדרכות הורים,  מה מיוחד בשיטת השילוב?

נכון, אבל רוב המטפלות עושות את ההדרכות כשהן בכלל לא מוכשרות להדרכות הורים, ולכן יש לנו מדריכת הורים מוסמכת במרכז, ומעבר לכך, רובן נפגשות עם ההורים אחת למספר מפגשים, מה שהופך את ״ההדרכה״ למעין עדכון על הטיפול.

גיליתי שאני יכולה לעשות דברים מדהימים בחדר הטיפולים עם ילדים, אבל בסופו של דבר הם חוזרים לסביבה הטבעית שלהם- המשפחה.  ואם לא אתן להורים את הכלים הנכונים לעזור לילד שלהם ליישם את התהליך שרכש איתי בקליניקה, בזבזתי את הכסף של ההורה, את הזמן שלו ואת הזמן שלי״

אז איך הגעת להיות מטפלת בפסיכודרמה?

תמיד חלמתי להיות מטפלת, למדתי תואר ראשון במדעי ההתנהגות עם התמקדות בחטיבה התנסותית, עשיתי את הפרקטיקום בבית החולים אברבנאל עם נוער, התאהבתי במקצוע, ומשם החלטתי להמשיך ללימודי תואר שני בפסיכודרמה, עשיתי התמחות בבריאות הנפש בבית החולים הפסיכיאטרי נס ציונה, במסגרת אשפוז יום רחובות.

וזה אולי יצחיק אותך,  אבל את השם במה מעצימה חלמתי בחלום שלי, מאותו הרגע החלטתי לפתוח קבוצות העצמה באומנויות הבמה שמתפרסות היום באזורים שונים בארץ כחוגים.

ברגע שסיימתי את ההכשרה המקצועית, החלטתי לפתוח את הקבוצות פיתוח מיומנויות חברתיות בשיטה ייחודית ואינטנסיבית שמביאה תוצאות מאוד משמעותיות למשפחות.

התוכנית הזו דורשת הרבה פוקוס והתחייבות מצד ההורים, היום הרבה הורים טועים וחושבים שהפתרון לבעיות הרגשיות של הילד שלהם ייפתר אם ישלחו אותו לטיפול רגשי בלבד, השם הזה הפך להיות כותרת בתעשיית הטיפול

תני לי לנחש, את חושבת אחרת?

״ברור, מטפל שלא עובד עם ההורים באופן צמוד ומאסיבי עושה טעות בעיני. השורשים נמצאים בבית, מה יעזור לי לגזום את העץ, הענפים, ולסדר את הפרחים בו אם אני לא מטפלת גם בשורש שלו? ההורים״.

מה מיוחד בטיפולים אצלך?

״לא אני המיוחדת, השיטה והמרכז שלי עובד באופן מאוד מוגדר. הדגש שלנו הוא גם ברמה הרגשית מול הילד שמקבל את הטיפול הרגשי   

בקבוצה קטנה וגם ברמת ההורים שמקבלים ליווי אינטנסיבי יום יומי ממדריכת הורים מדהימה שציוותתי למרכז.

העבודה המשותפת והאינטנסיבית בין הטיפול הרגשי לבין ההדרכת הורים מביאה לתוצאות חסרות תקדים שמחזיקות לטווח ארוך”.

אז איזה סוגי  ילדים מגיעים אלייך לטיפול הקבוצתי?

למרכז מגיעים ילדים שבדרך כלל מגיבים בתסכול לאינטראקציה חברתית כלשהי, חשוב לי לומר שבסוף גם יחסים בין אחים, בין הורים ובין חברים היא אינטראקציה חברתית.

לקבוצה מגיעים ילדים שסובלים מהצקות, ולא מצליחים לעמוד על שלהם, ילדים מופנמים, חרדתיים, וביישנים, ועד ילדים שמגיבים בתוקפנות אגרסיביות, אלימות, מצבי התפרצויות זעם, חוסר הקשבה להורים בבית, ילדים שמאובחנים בקשב וריכוז והפרעות ויסות רגשי וחושי שונות ועוד וריאציות כאלה ואחרות של התנהגויות שבסך הכל מעידות על העובדה שאין לילד כלים נכונים להתמודד עם הסיטואציה, והיום, עם ריבוי השיטות והגישות לצערי גם להורים אין מספיק כלים לעזור לילדים בסיטואציות האלה.

ומה עושים הילדים בקבוצה?

״הקבוצה מונה עד 5 ילדים שעוברים מיון קפדני לכניסה אלינו לתהליך, לא בגלל שהם לא ראויים, בגלל שחשוב שנשים בקבוצה ילדים שיכולים ״לשרת״ את המטרות אחד של השני, אנחנו מייצרים דינמיקה קבוצתית וזה דורש מחשבה, ולא סתם להכניס ילדים לקבוצה. הם מתנסים באינטרקציות חברתיות,נוצרת דינמיקה קבוצתית, ודרך טיפול באומנויות אנחנו נותנים להם חוויה אחרת, הם רוכשים כלים אחרים להתמודד בקבוצה״.

שימרון מסבירה ״הילדים מגיבים בתוך הקבוצה בדיוק כפי שמגיבים בחוץ, כך שהקשיים שיש להם בחוץ מגיעים לידי ביטוי בקבוצה, טיפול נכון ומדויק יודע להבחין בכשלים בתקשורת שיש לילד עם הסביבה ועם ההורם שלו וללמד כישורים חדשים דרך חוויה חדשה, חווית הצלחה והעצמה”. 

שימרון, בכנס העצמת ילדים
שימרון, בכנס העצמת ילדים (מאגר אישי)

אחרי שהבינה שאין לה שום סיכוי לעזור באמת לילד אם לא תעביר את ההורה תהליך, יצרה שיטה שקראה לה שיטת השילוב, יחד עם מדריכת הורים.

״ההורים מחוייבים להתהליך בדיוק כמו הילדים, הם מדווחים למדריכת הורים כל יום על ההתנהלות בבית, ומקבלים ממנה פרקטיקות וכלים להתמודדות, ומחוייבים ליישם ביום שאחרי, ולדווח איך זה עבד, אנחנו רואים 98% הצלחה בקרב הורים שאכן מיישמים את השיטה שלנו, ה2% שנותרו מאחור אלו אותם הורים שלא הסכימו להכניס את עצמם לבוץ ולהתחיל לעשות שינוי שמתחיל קודם בעצמם ועובר לילדים שלהם, גם אותם לא נטשנו במהירות. יצרנו עבורם תוכנית המשך ללא עלות על מנת לעזור להם להגיע לתוצאה, אבל אני יכולה לעשות שמיניות באוויר, כל עוד אין לי את ההורים איתי בתהליך השיטה שלי לא תוליד תוצאות גם אם ממש ארצה״.

לא סתם קוראים לך המאלפת..

״בסוף ההורים שילמו על תוצאה, והתוצאה היא השלווה הרוגע, הביטחון שהילד יקבל בעקבות התהליך, היכולת לבטא את עצמו ולהתמודד עם מצבים חברתיים, להביא את עצמו לגרסא טובה יותר של עצמו, אני באמת שואלת אותך, את באמת חושבת שמישהי חיצונית תוכל לעשות שינוי לטווח ארוך עם הילד שלך בלעדייך? בלי לתת לך כלים חזקים שתוכלי לשמר את הדרך שהיא עושה בטווח הארוך? הרי כל החיים התנהלת באופן מסוים מול הילד, ומה? פתאום תבוא פייה ותלמד את הילד אחרת, הוקוס פוקוס פתאומי זה לא ריאלי,

אם ההורים לא יקחו בזה חלק בתהליך, הם יחזרו אחרי תקופה מסוימת לאפקט הדלת המסתובבת- יעברו בין סוגים שונים של טיפולים לשווא”.  

בר מסבירה שמה שייחודי בקורס שלה הוא השילוב האינטנסיבי בין ההדרכת הורים לטיפול הרגשי.

״טיפול רגשי יש בשפע בחוץ, אצלנו הקבוצה נפגשת למשך חודש וחצי, שישה שבועות, פעמיים בשבוע. וההורים מקבלים ליווי יום יומי בתהליך. אנחנו לא נשליך אף הורה מחוץ לדלת שלנו בסיום תהליך עד שהוא לא יגיע לתוצאה, וזה בתנאי שהוא אכן מבצע את התהליך כמו שצריך, זה אומר, מדווח כל יום,קורא ומיישם, מביא את הילד לטיפולים ומחוייב לדרך שלנו״

תוך כמה זמן את רואה שינוי אצל הילדים?

״ הורים שמחוייבים לשיטה שלנו, וצועדים איתנו יד ביד בתהליך, רואים תוצאה בתוך עשרה ימים בערך והמטרה היא לשמר ולשמור אותה לטווח הארוך, לכן ממשיכים את התהליך עד סופו”.

איך כל כך מהר? תוך חודש וחצי קסם? אז למה לעשות טיפולים ארוכי טווח?

״אני תמיד משווה את זה לספינה בלב ים, הספינה היא הילד או המשפחה, בים יש סערות תמיד, הם משולים לקשיים שלנו, קשיים ימשיכו להיות, אנחנו עובדים על ייצוב ומיגון חזק לספינה על מנת שבפעם הבאה שתגיע סערה, הספינה לא תאבד שליטה, יש כבר כלים להתמודד.

כך גם בטיפול, אין סוף לתהליכים שנוכל לעבור עם הילד, אבל אם יש דבר אחד חשוב ביותר זה להביא לילד שלנו את הכלים הבסיסיים להתמודד עם אינטראקציה חברתית, ובכלל ביחסים בין אנשים ובעולם״

הצלחתן לשנות משהו בבסיסו של הבית שלנו והאישיות שלנו. התהליך באמת מדהים״ אחד הדיווחים היומיים שקיבלה בר מהורים תוך כדי התהליך
הצלחתן לשנות משהו בבסיסו של הבית שלנו והאישיות שלנו. התהליך באמת מדהים״ אחד הדיווחים היומיים שקיבלה בר מהורים תוך כדי התהליך (מאגר אישי)

איך הגעת לעשות שינוי כזה לכלכך הרבה משפחות בגיל כל כך צעיר?

״אתה יודע, אנחנו תמיד מגיעים לתחומים האלה מתוך חסכים שלנו כילדים.  הייתי ילדה מאוד מוזרה, רזה עם ורידים בעפעפיים,

רציתי תמיד להיות מקובלת, ומלכת הכיתה, אבל לא בדיוק הצלחתי להסתדר בקבוצה, לא היו לי מספיק כלים..

היו לי הרבה קשיים לימודיים, וההורים שלי נתנו לי כל עזרה שיכלו לתת או לחשוב עליה.

תמיד הייתי מוצלחת בדברים שעשיתי, אבל בכל הקשור לחבר׳ה, הייתי גרועה.

כל אינטראקציה חברתית שהייתה לי עם אנשים הסתיימה לא טוב בלשון המעטה,

הייתה לי אסטרטגיה מאוד ברורה כילדה- בתחילת הקשרים הייתי מצליחה להתברג בטופ הקבוצה, אבל ככל שעבר הזמן לא הצלחתי לשמר את הקשרים שיצרתי, חוויתי הרבה חווית בדידות, תסכול וקושי.

לא היו לי הרבה חברים קרובים בתקופות החיים השונות ותירצתי את זה בכל מיני דרכים-

פעם זה כי אני בצבא ובתפקיד מכ״ית אין זמן לחברים, פעם אחרת זה בגלל תואר ראשון, תואר שני, אחר כך העמסתי את הלב במחשבות שאני עסוקה בלהרים את העסק, מצאתי תירוצים.

לאט לאט הבנתי שהבעיה העיקרית שלי היתה שקיבלתי אינספור טיפולים, אבל אף אחד לא עזר לי ליישם את הכלים שקיבלתי בחברה,

ועוד יותר חשוב, אף אחד לא עזר להורים שלי לעזור לי ליישם את הכלים בחברה.

ניסיתי על עצמי את השיטה, והתחלתי לעבוד אייתה גם בתוך האינטראקציות שלי עם מטופלים שלי.

וככה נולדו קבוצות פיתוח מיומנויות חברתיות, היום באופן חד משמעי אני יודעת, שדרך הקבוצות אני עצמי מקבלת ריפוי לאותה ילדה שלא הצליחה, שלא ידעה אחרת, כך שכל הצלחה קטנה עם הורים אצלי במרכז גורמת לי לאושר ענקי ולהבנה שזו הדרך בה אני מתקנת לעצמי את חווית העבר.

לעזור לאחרים להתפתח מתוך המקום שלא עזרו לך, נייס.  יש לך דוגמא לשינוי שעשיתם בקורס?

רק אחת? כל הורה וילד שמגיע אלינו עובר תהליך, יש לנו התחייבות מלאה לתוצאות ואני לא עוזבת אף הורה מבלי שנגיע לתוצאה, כמובן בתנאי שהוא מגויס ומיישם את התהליך.

אחד מהרגעים המרגשים בקליניקה היה רגע שבו הצוות הבין בישיבת צוות שיש ילד שחווה ״התעללות רגשית״ בגן,

פתאום הכל התחבר ובתוך כשבוע יצרנו קרקע יציבה לילד לדבר עם האמא על החוויה שלו, וההורים קיבלו ליווי מדויק לאיך לפעול ולתקן את החוויה שנעשתה בגן.

מילד שהיה מפספס צרכים בתחתונים, פגשנו ילד שיודע לספר על החוויה שלו ולמצוא פתרונות יחד עם ההורים.

היה מרגש לקרוא את התיעוד של האמא. בעקבות הסיפור הזה בניתי את המדריך לזיהוי מצוקות אצל ילדים.

מעבירה את ההורים ליווי יום יומי לתוצאות
מעבירה את ההורים ליווי יום יומי לתוצאות (מאגר אישי)

יש לך טיפ להורים שקוראים את הכתבה הזו?

הילדים שלנו מדברים בשפה שהם מכירים, והיא שפה התנהגותית, הניסיון להבין מה הצורך שעומד מאחורי ההתנהגות של הילד שלך יכול   לעזור לך פלאים בתגובה לסיטואציות מול הילד. כשאת מבינה את הצורך, את מגיבה בהתאם לא להתנהגות עצמה אלא לצורך שמאחוריה, לא מתוך כעס על איך שהתנהג אלא מתוך הכלה ואמפתיה.  זה עושה פלאים בהתמודדות עם סיטואציות מול הילד.

מעבר לזה, חייבים להבין שכולנו מתנסים באינטראקציה חברתית וזקוקים לכלים מותאמים אלינו. ככל שניתן לילדים שלנו כלים מותאמים לאינטראקציה חברתית הוא יפעיל את התכונות שלו למקומות חיוביים ולא לשליליים.  לדוג׳ ילדה מקובלת מאוד ואהובה, עושה רושם שיש לה כישורים חזקים מאוד חברתית. אבל, היא לא משתפת ילדים חלשים, אולי אפילו יוזמת חרם על אחד החברים, היא ברגע זה לקחה את התכונה החזקה שלה- מנהיגות,  ויישמה אותה לשלילה. פיתוח מיומנות מותאמת לתכונה שלה תאפשר לה לבטא את החוזקות שלה ולהצליח יותר.

אני תמיד אומרת, מספיק שהילד שלך נותר מתוסכל בתוך סיטואציות בבית או מול חברים או אחים הוא צריך את הכישורים הנכונים לביטוי מותאם. הרבה ילדים ״אהובים ומקובלים״ מתקשים לא פחות מילדים ״ביישניים ומופנמים״ או ״תופקניים ואגרסיביים״ ועל כן מה שחשוב זה עם איזו תחושה הילד יוצא מהאינטראקציה.

בר שימרון, איך אפשר לקבל ממך עוד מידע?

מי שרוצה לקחת את הצעד הראשון, יכולה לקבל בלחיצה מכאן את סדרת הטיפים החינמית בנושא העצמת הילדים שלנו, היא נשלחת ישירות למייל שלך במיידי, היא לזמן מוגבל והולכת לרדת בקרוב מהאוויר.

מעבר לזה, בפייסבוק שלנו ״במה מעצימה״ אני מעלה כל יום פוסטים עם טיפים איכותיים ואפשר לראות שם הרבה מאוד פרטים עלינו.

ואם מישהו מבין שאי אפשר לחכות ולתת לילד להמשיך ללא ארגז כלים יציב ומדויק עבורו הנה הקישור להצטרפות לקבוצת פיתוח מיומנויות חברתיות שלנו.


הבהרה

אתר דה-רוטשילד מארח לעתים כתבות ממומנות ומקודמות. כתבות שכאלה מכילות תוכן ומידע שיווקי. מערכת דה רוטשילד אינה אחראית למהימנות המידע ועצם פרסומה של הכתבה אינו מהווה המלצה או הצעה של מערכת דה רוטשילד לרכוש ו\או להשתמש בשירותים או המוצרים המופיעים בה.