איך באמצעות שיטה שנמצאת מתחת לאף שלך אפשר להפסיק לסבול מדליפות שתן בהריון?

אורה בן אלי
אורה בן אלי - צילום מוריה צדוק

זה הזוי. אישה מחכה להיות בהריון ולחוות לידה אבל ברגע האמת היא מגלה שקיבלה מתנה לא צפויה, דליפת שתן שיכולה ללוות אותה שנים. התוצאה: היא עושה פחות, פוחדת יותר. נשים לא חוזרות לספורט שאהבו לפני הלידה, לא יוצאות מהבית בלי סט בגדים להחלפה, חוששות לצחוק ועל להשתולל עם הילדים, אין מה לדבר. כעת עולה השאלה איך זה שלא מדברים על זה יותר וחשוב מכך, מה אפשר לעשות?

אולי יעניין אותך עוד:

המדריך שעזר לנשים עסוקות למצוא זמן לטפל בעצמן

מה הם שלושת התרגילים המומלצים ביותר לחיזוק רצפת האגן בעמידה

כך תדעי כמה צריך לתרגל כדי לחזק את שריר קרקעית האגן

בואי נדבר תכלס, איך זה עובד ובמה זה שונה משיטות אחרות שקיימות בשוק?

היחודיות של פיזיותרפיסטיות רצפת אגן, היא שאנחנו בודקות את השרירים ממש ושיש לנו הבנה של המערכת כולה. זה הבדל משמעותי. ככה התרגול שלה יעיל באמת. בנוסף היא מבינה מה היא עושה שתורם לבעיה, זה אומר שהיא יכולה להשתפר כבר מהטיפול הראשון. גם אם לא ניתן להפחית מהעומס של ההריון, אפשר לטפל בכל שאר הגורמים וזה יכול לעשות הבדל משמעותי בתדירות הדליפה וכמות הדליפה לאורך ההריון ובמצב רצפת האגן של האישה אחרי הלידה. אנשים חושבים שאם אישה דולפת בזמן ההריון אין מה לעשות אבל זה פשוט לא נכון.

מה עומד מאחורי השיטה?

חשוב לי להדגיש שמדובר בשיטה פיזיולוגית מוכחת, המבוססת על עקרונות מדעיים שמטרתם למנוע בעיות כמו דליפה או חוסר תפקוד של סוגרי רצפת האגן. ההסבר פשוט, כמו בכל מקום בגוף, אם השרירים חלשים או מכווצים מדי, הם לא יכולים לתפקד והתוצאה היא דליפה. אבל דליפה גם מושפעת מהרגלי חיים, הרגלי התרוקנות, תזונה ועוד. זה לא רק ההריון שגורם לדליפה, למרות שהוא מאוד משפיע. וזו הפיזיותרפיסטית שעוזרת לאישה להרכיב את התמונה השלמה וממנה נגזרת תוכנית הטיפולים שתוביל להטבה המשמעותית.

סקירה שפורסמה ב2018
“יש תועלת מוכחת לאישה לגשת לפיזיותרפיה לרצפת האגן כבר בהריון וגם בתקופה שאחרי הלידה.” מתוך סקירה שפורסמה ב2018

ציינת שזו שיטה מוכחת, אילו מחקרים תומכים בה?

פיזיותרפיה של רצפת האגן מבוססת על שנים של מחקר רפואי בתחום חיזוק שרירי, תפקוד נוירולוגי, מבנה האיברים ומחקר על האפקטיביות של תרגול רצפת האגן. כיום ההנחיה הבינלאומית לטיפול בדליפת שתן היא קודם כל פיזיותרפיה לרצפת האגן. וגם מחקרים שנעשו בנוגע לדליפות שתן בהריון ואחריו מראים שיש תועלת מוכחת לאישה לגשת לפיזיותרפיה לרצפת האגן כבר בהריון וגם בתקופה שאחרי הלידה.

ניסוי שבדק את השפעת טיפול פיזיותרפיה
מתוך ניסוי שבדק את השפעת טיפול פיזיותרפיה לרצפת האגן על נשים שסבלו מדליפת שתן. רוב הנשים דלפו פחות וחשו שביעות רצון לאחר הטיפול – מקור The Brazilian Journal of physical therapy

איך את הגעת לעסוק בתחום הזה?

בשנה הרביעית ללימודי פיזיותרפיה הייתי בהריון עם הבת הבכורה שלי וחויתי בעצמי את העומס על רצפת האגן, קשה לתאר את השינוי הפיזי שמביא איתו ההריון. זה ממש פתח לי צוהר לתחום של בריאות האישה, פתאום הבנתי למה צריך את זה. עם כל הריון ולידה נוספים (אורה היא אמא לשלושה) וככל שנחשפתי יותר לעולם הזה היה ברור לי שזה התחום שאני רוצה לעסוק בו.

" אנשים חושבים שאם אישה דולפת בזמן ההריון אין מה לעשות אבל זה פשוט לא נכון."
” אנשים חושבים שאם אישה דולפת בזמן ההריון אין מה לעשות אבל זה פשוט לא נכון.” – צילום מוריה צדוק

אילו נשים יבואו לפיזיותרפיה לרצפת האגן לטפל בדליפות שתן?

האוכלוסיה מאוד מגוונת. לא רק נשים בהריון או אחרי לידה, יבואו מנערות ועד נשים מבוגרות יותר. מדובר בנשים שרוצות שיפור באיכות החיים שלהן. דליפת שתן לרוב לא פוגעת בבריאות אבל היא בהחלט משפיעה לרעה על איכות החיים ורמת הפעילות הגופנית וזה בהמשך פוגע בבריאות הגופנית והנפשית. הדליפה מפריעה להן בפעילויות יומיות ומפריעה לדימוי הגוף. אלה נשים שרוצות לשמור על הבריאות שלהן להמשך החיים. צריך להבין שנשים רבות דוחות את הטיפול ומקוות שזה פשוט יעבור, כשהן סוף סוף באות לטיפול ומרגישות שיפור כלשהו כבר אחרי הטיפולים הראשונים, הן ממש מצטערות שהן לא באו מוקדם יותר.

למי הטיפול לא מתאים?

הטיפול בהחלט לא מתאים לנשים שרוצות ש”יתקנו אותן”. נשים שרוצות פיתרון שבו הן לא משנות כלום בחיים. הרי אם הן ימשיכו לפעול בדיוק באותה הדרך הן יקבלו את אותה התוצאה. חלק מהותי הוא שינוי הרגלים והוספת איזשהו תירגול לחיזוק או הרפיה.

אורה בן אלי בקליניקה
אורה בן אלי בקליניקה – צלמת מוריה צדוק

מה הסכנות בטיפול בהריון? מתי לא תטפלי?

אין שום סכנה בטיפול פיזיותרפיה לרצפת האגן בהריון, חיצוני או פנימי, כל עוד ההריון לא בסיכון ומותר לקיים יחסי מין, אין סיבה שלא לטפל. אני בהחלט אפעיל שיקול דעת ואתייעץ עם המטופלת במקרים של היסטוריה של הפלות, טיפולי פוריות ארוכים, כאב, חשש או חרדות של האם. אז אולי נעדיף לעבוד יותר על הרגלי חיים, תרגילים גלובליים או עבודה על שרירים חיצוניים ונימנע מבדיקה או טיפול דרך הנרתיק. יש לציין שככה אני גם אבחר לעבוד עם מישהי שמאוד מובכת או חוששת מבדיקה פנימית. עדיין יש הרבה שהטיפול יכול להציע לה ולשפר את איכות החיים שלה. רק כי לא מתאים לה בדיקה נרתיקית זה לא סיבה שהיא תמשיך לסבול.

מה עם נשים שילדו מזמן וסובלות מדליפות שתן כבר שנים?

הרבה נשים דוחות את הביקור אצלי. אני צוחקת שזה כמו רופא שיניים או שיננית, אנחנו יודעות שצריך ללכת אבל נמנעות עד שזה בלתי נסבל ואז אנחנו סוף סוף  מטפלות. הרבה פעמים מגיעות אלי נשים אחרי שנים ארוכות שהן סובלות מדליפה והן רצו לבוא וזה לא יצא, או שהן חשבו שזה נורמלי עד שסבלו מדליפה דרמטית במסיבה או ריצה. ויש את אלה שפשוט לא הכירו את האופציה הזאת. לרוב הן המומות מכמה מהר הן משתפרות. כשאת מבינה איך המערכת שלך עובדת ומה את עושה שגורם לך לדלוף אז ברור לך מה לעשות ומהר מאוד את תרגישי שיפור כלשהו. כמו מישהי שאף פעם לא עשתה ספורט, תמיד טוב להתחיל ותמיד תרגישי שיפור כלשהו. ככל שתתמידי, הוא ילך ויגדל.

יש לך טיפ שיכול לעזור לאישה שסובלת מדליפות שתן בעיטוש או שיעול הריון?

“בהחלט. הרבה פעמים העיטוש תופס אותנו באמצע צעד או בתנוחת כריעה כשרצפת האגן משמשת ב”כובע נוסף” גם כמייצבת כמו בצעד, או נמצאת במתיחה, כמו בכריעה. אבל אם נהיה במנח סימטרי בשתי הרגליים לרצפת האגן יהיה קל יותר לעבוד ולשמור על השתן שלא ידלוף. לכן אם אישה מרגישה שעומד להגיע עיטוש או שיעול חזק, היא יכולה לעצור ולעמוד ברגליים צמודות או אם היא בכריעה, לרדת על 2 ברכיים וככה הרגליים סימטריות ואנחנו יותר יציבות ויותר קל להתנגד ללחץ שגורם העיטוש או השיעול. יש סיכוי טוב שהיא תדלוף פחות.”

מה תעשה קוראת שרוצה להתחיל להתחזק מעכשיו?

למי שרוצה לקחת את הצעד הראשון כדי להפסיק לדלוף, אני מצרפת לינק למדריך חינמי לחיזוק רצפת אגן קצרצר לנשים שאין להן זמן. אלה תרגילים בעמידה שאפשר לבצע בכל מקום בלי שידעו שאת מתרגלת.

כאן תמצאי את מדריך הוידאו איך לחזק את רצפת האגן בכל מקום לנשים שאין להן זמן